Jednání majitelů nádraží Vyšehrad s vedením Prahy se zastavila. O budovu má prý zájem švýcarský investor

Neakceptovatelně vysoká suma, kterou podle pražského radního Jana Chabra (TOP 09) požaduje firma RailCity, zablokovala jednání o odkoupení nádraží Vyšehrad. Uvedl to na dotaz České televize. O odkup má podle magistrátu nyní zájem švýcarský investor.

„Jednání mezi Prahou a RailCity Vyšehrad se v danou chvíli kvůli neakceptovatelným požadavkům na výši hodnoty nádraží bohužel zastavila. Dle našich informací jsou nyní v poměrně intenzivním jednání se švýcarským investičním subjektem,“ sdělil Chabr. Švýcarský investor má podle radního vážný zájem objekt získat a opravit.

Budova nádraží Vyšehrad je v soukromých rukou od roku 2007. Od začátku letošního roku ho přes firmu RailCity Vyšehrad vlastní kyperská společnost MIQUELIRA LIMITED. Vedení magistrátu podle dřívějších vyjádření se zástupci majitelů jednalo o možnosti budovu odkoupit nebo směnit za městské pozemky.

Stavba z počátku dvacátého století byla prohlášena kulturní památkou v roce 2000. Investoři dříve plánovali objekt přestavět, z plánu však i kvůli potížím prosadit projekt u památkářů sešlo. Budova tak dlouhodobě chátrá. Provoz nádraží byl zastaven kolem roku 1960 a nyní již obnovení původní funkce není možné, protože moderní normy neumožňují umístit nádraží v zatáčce. Město místo toho plánuje vlakovou zastávku na Výtoni.

Zabezpečení budovy řeší Praha 2

Osudem a stavem chátrající památky se zabývá také Praha 2, kde se nádraží nachází. Městská část ve středu informovala o uzavření chodníku u budovy nádraží a odstranění přístřešku tramvajové zastávky Albertov. Rozhodnutí o uzavření chodníku vzešlo podle mluvčí městské části Andrey Zoulové z vyhodnocení rizik souvisejících s aktuálním stavem nádraží. Nyní bylo podle radnice cílem najít opatření, které by zajistilo bezpečnost kolemjdoucích. Firma RailCity Vyšehrad nechala v minulosti budovu oplotit, avšak stále bylo možné se dostat do její blízkosti.

Na opatření se radnice shodla s magistrátem, dotčenými městskými firmami či společností JCDecaux, která pro město provozuje přístřešek MHD.

Havarijní stav nádraží zároveň řeší odbor výstavby Prahy 2, který s vlastníkem již v minulosti vedl řadu správních řízení a vyzval jej k zabezpečení budovy a zabránění vstupu cizích osob. Obě strany se rovněž přely o prohlídku budovy. Majitel původně nechtěl umožnit úředníkům kontrolu, nakonec k ní ale došlo letos v září. Do budovy tak mohl vstoupit statik a zdokumentovat stav nádraží. „Odbor výstavby tak získá díky odbornému posudku relevantní podklad pro svou další činnost v rámci státní správy,“ dodala Zoulová.