Orchestr PKF – Prague Philharmonia odehrál ve čtvrtek v pražském Rudolfinu šestý abonentní koncert. Pod taktovkou Kanaďanky Keri-Lynn Wilsonové zazněla díla Strausse, Čajkovského a Saint-Saënse. V orchestru poprvé hrála jeho nová členka – emigrantka z Ukrajiny Natalia Shumeiková.
Ukrajinská hudebnice utekla jen s batohem a houslemi. Nyní hraje s pražskými filharmoniky
Z válkou zasažené Ukrajiny přicestovala Natalia Shumeiková jen několik dní před koncertem. Jen s batohem a houslemi. Že na ně brzy zahraje před publikem v přední české koncertní síni, ji nejspíš nenapadlo.
„Její teta nám zavolala, že má doma neteř, houslistku, a zda bychom si ji nemohli poslechnout, jak hraje. Natalia přišla k nám do orchestru, naši koncertní mistři si ji poslechli a okamžitě jsme se rozhodli, že s ní budeme spolupracovat,“ vypráví ředitelka pražských filharmoniků Kateřina Kalistová.
Uplatnění pro ukrajinské umělce
„Mám velkou radost, že jsem dostala možnost hrát s ostatními muzikanty v takto nádherném sále,“ oceňuje Natalia Shumeiková. „Okolnosti jsou však velmi smutné,“ nezapomíná. Hru na housle studovala v Kyjevě a Petrohradě. Patří mezi velké profesionály, jak se potvrdilo i před první zkouškou, kdy na nastudování partu druhých houslí měla pouhých čtyřicet minut.
„Chtěli bychom inspirovat i ostatní orchestry nebo divadla, která mají orchestry, aby se nebály a výborné ukrajinské hudebníky zaměstnaly,“ přeje si ukrajinská houslistka.
A takové příležitosti se objevují. Své dveře jak umělcům, tak vědeckým pracovníkům či technickému personálu otevírají mnohé soubory a umělecké instituce, včetně Národního divadla, Národního muzea či Akademie věd. Zmapovat možná pracovní místa pro ukrajinské uprchlíky přislíbilo i ministerstvo kultury.