Rafani nechali v Ostravě tři dny nastartované auto, jako symbol arogance i digitální doby

V centru Ostravy byla slyšet promluva o apokalyptické budoucnosti. Zaznívala z nastartovaného vozu, který zde zaparkovala umělecká skupina Rafani. Jejich apel je součástí festivalu Kukačka, který do veřejného prostoru rozmisťuje dočasné instalace současného umění.

Rafani na sebe upozornili v roce 2000 přetřením Lennonovy zdi nazeleno. Na vymalovanou plochu umístili jediný nápis – láska. Reagovali tak mimo jiné na vyprázdněný genius loci tohoto místa. Předloni zase proměnili pražskou galerii v nájemní byt, aby upozornili na problémy spojené se službami typu Airbnb. Ostravská instalace je odpovědí na letošní téma festivalu Kukačky: Toto není umění.

„Přemýšleli jsme nad tím asi rok a přišlo nám, že tento festival je na to ideální. Přivezli jsme vůz, který tady bude vrčet zbůhdarma,“ popisuje jeden z Rafanů Luděk Rathouský.

Zaparkované „esúvéčko“ před obchodním centrem Karolina stálo tři dny s neustále běžícím motorem, kromě něj bylo slyšet i audio s textem odkazujícím k akceleracionismu, tedy směru myšlení, který cestu ze současné krize vidí v urychleném společenském vývoji, včetně využití technologických možností.

Symbol arogance a nutnosti „být na příjmu“

Nastartované auto na pěší zóně mělo symbolizovat i nezájem o okolí a aroganci, s níž si někteří jednotlivci z pozice svého společenského postavení uzurpují prostor. „Známe z běžného života ve městě, že ta svinstva parkují úplně všude, i kde nemají stát,“ potvrzuje člen umělecké skupiny David Kořínek.

Dopravní prostředek, který nikam nejede, přesto spotřebovává palivo a energii, je zároveň metaforou všeobecné spotřeby, i když podle Kořínka tato intervence do veřejného prostoru není zamýšlena přímo jako „ekologický akt“. Další význam přináší spojení s digitální dobou, která člověka tlačí do potřeby být neustále na příjmu.

Umění do veřejného prostoru patří, otázka je jak

Rafani svou instalaci nazvali anglickým výrazem pro tajné sledování – Surveillance. Celkem se do letošní Kukačky zapojilo ale přes dvacet projektů od umělců nejen z Česka, ale i Polska, Nizozemska, Běloruska nebo Spojených států. Svá díla tvořili přímo pro konkrétní místa, zájemce k nim navede mapa.

„Umění do veřejného prostoru rozhodně patří. Důležité je spíše téma, jak se s ním ve veřejném prostoru pracuje. Ať do něj umělecké dílo vstupuje s respektem a se schopností k divákovi promlouvat,“ poznamenává spoluorganizátor festivalu Jakub Frank.

Kukačka zůstane v Ostravě do 7. listopadu. Na 25. října je ještě plánována komentovaná prohlídka s kurátory, dvakrát se také mohou zájemci připojit k „bezcílné procházce“ s umělkyní Šárkou Zahálkovou.

3 minuty
Festival Kukačka dostává umění do ulic Ostravy
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 3 hhodinami

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
před 9 hhodinami

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
před 10 hhodinami

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
před 14 hhodinami
Načítání...