Recenze - Relaxační žánrový mix, ujíždějící na životem vymleté trase touha – láska – milování – (ne)milosrdná lež – konečná. Takový je Pohádkář, poslední film Vladimíra Michálka. Nic, co by tady už nebylo, nic, co bychom alespoň nějak neznali.
Michálkův Pohádkář touží, miluje a lže. Stejně jako my
Režisér Vladimír Michálek (Zapomenuté světlo, Je třeba zabít Sekala, Babí léto) je nepřehlédnutelnou postavou naší filmové scény. Pravidelně odvádí čistě zvládnuté filmové řemeslo a je sugestivním vypravěčem velkých příběhů, zejména tehdy, může-li se opřít o kvalitní a dramatickým lidským osudem naplněný scénář.
V případě Pohádkáře ovšem takový nebyl k mání, a to nejen proto, že scenárista Marek Epstein, neúnavně poletující mezi televizními filmy, seriály a klasickými celovečeráky, toho má hodně, ale také proto, že není možné neustále jen dobývat vrcholy směle vyklenutých dramatických oblouků, ale čas od času je možné říci i něco obyčejného, všedního, nedopointovaného a tak trochu i prázdného, z čeho je ovšem většinově složen i náš nedokonalý život. Ten život, který je jako v Pohádkáři v mnohém spíše hořký, v lecčems nedopovězený a spíše tragikomický nežli romantický.
Možná že tohle byl důvod, proč Michálek a Epstein sáhli po literární předloze Barbary Nesvadbové a spíše jako oddychovku, která má více bavit nežli nutit k hlubokému přemítání, podle ní natočili tenhle obyčejný příběh nenaplněných vztahů. Příběh, ke kterému nelze obdivně vzhlížet, ale v němž se může leckdo nalézt.
Pohádkář je story o bytostném egoistovi Márovi (Jiří Macháček), závislákovi na sexu, vehnaném do paralelního vztahu se dvěma ženami, z nichž se ani jedné nedokáže vzdát. Jeho příběh odvyprávějí ve flashbacích právě ony dvě: přitažlivá právnička Dana (Aňa Geislerová) a elegantní Karla (Eva Herzigová). Marek Epstein do scénáře implantoval oproti knize nový, pseudodetektivní motiv, v němž do příběhu vstupuje rozvedený diabetický kriminalista Rott (Matěj Hádek).
Tenhle narativní posun sice dodává snímku lehce noirovou atmosféru a otevírá možnost zajímavé práce s flashbacky, ale je tu evidentně navíc, bez ambicí tuhle přidanou dějovou linku někam dotáhnout. Vlastně je to jen „technický“ prostředek, jak příběh odvyprávět, a ne se stát jeho smysluplnou součástí. Jako by si tvůrci řekli, že Márovy paralelní vztahy stačí, ale dva paralelní příběhy už by bylo příliš, a tak nechají jeden vyšumět.
Dílem zajímavě a dílem konvenčně sestavený casting docela spolehlivě funguje, což je zásluhou nejen dominantního, živočišného, ale i vícevrstevnatého proutníka Jiřího Macháčka a tradičně spolehlivě jisté a přesné Ani Geislerové. Své si jistě, elegantně a přirozeně odehrála i ostře sledovaná a sympatie vzbuzující Eva Herzigová, která zvládla přechod z přehlídkového mola do herecké polohy bez vážnějších úletů, a také talentované děvče Anna Linhartová a poněkud zaražený Matěj Hádek, jenž doplácí na aranžovanou tezovitost své přidané figury. Tradičně výmluvný a bezchybný je vizuál kameramana Martina Štrby, který podtrhuje, že tenhle film je spíše o postojích a pocitech nežli o příběhu.
Michálkův poslední opus, přizdobený brutálně neskrývaným product placementem (někdo to prostě zaplatit musí), je vlastně neveselým a žánrově nevyhraněným příběhem o přechodných vzplanutích, paralelních slepých uličkách a ztrátách, které nejsou kompenzovány nálezy. Není zrovna snadné někomu tu držet palce ani jednoznačné, koho litovat a komu to přát, i když ženské figury tu v genderovém kontextu vycházejí přece jen o něco lépe než jejich mužské protějšky.
Pohádkář vlastně těží z toho, že Barbara Nesvadbová má své čtenáře, Marek Epstein své režiséry a Vladimír Michálek své diváky. Je to snímek, který nemá ambici sdělovat nějaká zásadní poselství, spíše je to takový aranžovaný záznam toho, kdo jsme a jak podobní můžeme někdy být jeho unaveným hrdinům. Těm, kteří tu touží, milují, souloží a lžou a jsou nám vlastně svým způsobem blízcí, protože my přece také někdy…
POHÁDKÁŘ. Česko 2014, 90 min., od 15 let, 2D. Režie: Vladimír Michálek. Scénář: Marek Epstein. Kamera: Martin Štrba. Hudba: Roman Holý. Hrají: Jiří Macháček (Mára), Anna Geislerová (Dana), Eva Herzigová (Karla), Matěj Hádek (David Rott), Anna Linhartová (Lenka), Jiří Dvořák (Michal), Mariana Kroftová (Zuzana). V kinech od 6. listopadu 2014.