Michálkův Pohádkář touží, miluje a lže. Stejně jako my

Recenze - Relaxační žánrový mix, ujíždějící na životem vymleté trase touha – láska – milování – (ne)milosrdná lež – konečná. Takový je Pohádkář, poslední film Vladimíra Michálka. Nic, co by tady už nebylo, nic, co bychom alespoň nějak neznali.

Režisér Vladimír Michálek (Zapomenuté světlo, Je třeba zabít Sekala, Babí léto) je nepřehlédnutelnou postavou naší filmové scény. Pravidelně odvádí čistě zvládnuté filmové řemeslo a je sugestivním vypravěčem velkých příběhů, zejména tehdy, může-li se opřít o kvalitní a dramatickým lidským osudem naplněný scénář.

V případě Pohádkáře ovšem takový nebyl k mání, a to nejen proto, že scenárista Marek Epstein, neúnavně poletující mezi televizními filmy, seriály a klasickými celovečeráky, toho má hodně, ale také proto, že není možné neustále jen dobývat vrcholy směle vyklenutých dramatických oblouků, ale čas od času je možné říci i něco obyčejného, všedního, nedopointovaného a tak trochu i prázdného, z čeho je ovšem většinově složen i náš nedokonalý život. Ten život, který je jako v Pohádkáři v mnohém spíše hořký, v lecčems nedopovězený a spíše tragikomický nežli romantický.

Možná že tohle byl důvod, proč Michálek a Epstein sáhli po literární předloze Barbary Nesvadbové a spíše jako oddychovku, která má více bavit nežli nutit k hlubokému přemítání, podle ní natočili tenhle obyčejný příběh nenaplněných vztahů. Příběh, ke kterému nelze obdivně vzhlížet, ale v němž se může leckdo nalézt.

Pohádkář je story o bytostném egoistovi Márovi (Jiří Macháček), závislákovi na sexu, vehnaném do paralelního vztahu se dvěma ženami, z nichž se ani jedné nedokáže vzdát. Jeho příběh odvyprávějí ve flashbacích právě ony dvě: přitažlivá právnička Dana (Aňa Geislerová) a elegantní Karla (Eva Herzigová). Marek Epstein do scénáře implantoval oproti knize nový, pseudodetektivní motiv, v němž do příběhu vstupuje rozvedený diabetický kriminalista Rott (Matěj Hádek).

Pohádkář / Eva Herzigová, Matěj Hádek
Zdroj: ČT24/Falcon

Tenhle narativní posun sice dodává snímku lehce noirovou atmosféru a otevírá možnost zajímavé práce s flashbacky, ale je tu evidentně navíc, bez ambicí tuhle přidanou dějovou linku někam dotáhnout. Vlastně je to jen „technický“ prostředek, jak příběh odvyprávět, a ne se stát jeho smysluplnou součástí. Jako by si tvůrci řekli, že Márovy paralelní vztahy stačí, ale dva paralelní příběhy už by bylo příliš, a tak nechají jeden vyšumět.

Dílem zajímavě a dílem konvenčně sestavený casting docela spolehlivě funguje, což je zásluhou nejen dominantního, živočišného, ale i vícevrstevnatého proutníka Jiřího Macháčka a tradičně spolehlivě jisté a přesné Ani Geislerové. Své si jistě, elegantně a přirozeně odehrála i ostře sledovaná a sympatie vzbuzující Eva Herzigová, která zvládla přechod z přehlídkového mola do herecké polohy bez vážnějších úletů, a také talentované děvče Anna Linhartová a poněkud zaražený Matěj Hádek, jenž doplácí na aranžovanou tezovitost své přidané figury. Tradičně výmluvný a bezchybný je vizuál kameramana Martina Štrby, který podtrhuje, že tenhle film je spíše o postojích a pocitech nežli o příběhu.

Michálkův poslední opus, přizdobený brutálně neskrývaným product placementem (někdo to prostě zaplatit musí), je vlastně neveselým a žánrově nevyhraněným příběhem o přechodných vzplanutích, paralelních slepých uličkách a ztrátách, které nejsou kompenzovány nálezy. Není zrovna snadné někomu tu držet palce ani jednoznačné, koho litovat a komu to přát, i když ženské figury tu v genderovém kontextu vycházejí přece jen o něco lépe než jejich mužské protějšky.

Pohádkář vlastně těží z toho, že Barbara Nesvadbová má své čtenáře, Marek Epstein své režiséry a Vladimír Michálek své diváky. Je to snímek, který nemá ambici sdělovat nějaká zásadní poselství, spíše je to takový aranžovaný záznam toho, kdo jsme a jak podobní můžeme někdy být jeho unaveným hrdinům. Těm, kteří tu touží, milují, souloží a lžou a jsou nám vlastně svým způsobem blízcí, protože my přece také někdy…

POHÁDKÁŘ. Česko 2014, 90 min., od 15 let, 2D. Režie: Vladimír Michálek. Scénář: Marek Epstein. Kamera: Martin Štrba. Hudba: Roman Holý. Hrají: Jiří Macháček (Mára), Anna Geislerová (Dana), Eva Herzigová (Karla), Matěj Hádek (David Rott), Anna Linhartová (Lenka), Jiří Dvořák (Michal), Mariana Kroftová (Zuzana). V kinech od 6. listopadu 2014.

Načítání...