Silné tajemství ukrajinského Lvova se vyrovná záhadám poetické Prahy z 90. let, tvrdí básník a fotograf Igor Malijevský. Do Českého centra v hlavním městě přenesl fotografickou výstavu Znamení Lvova, která zachycuje atmosféru nejvýchodnějšího středoevropského města. Autor na projektu pracoval dva roky během opakovaných pobytů na Ukrajině.
Fotograf Malijevský rozjíždí kariéru opuštěných hraček ze Lvova
Ve Lvově je podle Malijevského neustále co objevovat. Fotografování přirovnává k rybaření. Číhá na ideální místa, situace nebo prolézá dvorky. „Dnes nosím foťák, abych si nepřipadal tak blbě,“ říká.
Kromě černobílých fotografií pořízených na dvouokou zrcadlovku Yiashicku, jsou v Rytířské ulici vystaveny i barevné snímky pod názvem Domeček pro panenky. Jde o starý dvorek, kde se vyskytuje několik set hraček.
„Navazují spolu různé vztahy. Některé se přátelí, některé se na sebe nedívají. Ukrajinci to vymysleli, nosí hračky na jedno místo a jim to hrozně svědčí. Já mám dokonce pocit, že startují nějakou druhou životní kariéru,“ vysvětlil umělec.
Znamení Lvova doprovází stejnojmenná publikace. Kromě snímků přináší útržky rozhovorů, básnické glosy a krátké příběhy z města. Pokračování knihy představí autor spolu s komentovanou prohlídkou výstavy 26. května. Přehlídka skončí o dva dny později.