S červencem by měly skončit nevyžádané telefonáty nabízející zboží či služby

Události: Konec obtěžujících telefonátů (zdroj: ČT24)

Novela zákona o elektronických komunikacích zakazuje od 1. července takzvaný telemarketing. Skončit by tak měly nevyžádané telefonní hovory, které nabízely různé zboží či služby.

Tyto nevyžádané telefonní hovory v sobě skrývaly značná rizika. Slova „ano“, „přijímám“ nebo „souhlasím“ vyřčená během hovoru totiž mohla znamenat uzavření smlouvy.

Tento způsob prodeje často zneužívali takzvaní šmejdi, a to zvláště vůči seniorům. Nabízeli například smlouvy na změnu dodavatele energií, údajně výhodné investování, nákup certifikátů či léčivých doplňků.

Volat lze jen těm, kteří s tím jednoznačně souhlasí

Dosud mohli tímto způsobem pracovníci call center opakovaně zavolat prakticky komukoliv, kdo to výslovně nezakázal. Novela však tuto praxi otáčí. Telemarketing lze využít jen u klientů uvedených ve veřejném telefonním seznamu, kteří s kontaktováním za účelem marketingu jednoznačně souhlasí. Zákazníkům by měli, podle telekomunikačního úřadu, pomoci operátoři.

„Pro zákazníka je nejjednodušší obrátit se na svého poskytovatele služeb elektronických komunikací, svého operátora, a sdělit mu informaci, zda chce být vůbec ve veřejném telefonním seznamu zveřejněn a zda tedy souhlasí s těmi marketingovými nabídkami,“ vysvětlila mluvčí Českého telekomunikačního úřadu Tereza Meravá.

Stopka pro volání na náhodně vygenerovaná čísla

Další důležitou změnu přiblížil vedoucí právního oddělení dTestu Petr Šmelhaus: „Nejpodstatnější je, že nebudou moci volat na ta náhodně vygenerovaná čísla. To je klíčem novely a to jsou ta nejčastější volání.“

Nevyžádané hovory mohou lidé nahlásit telekomunikačnímu úřadu. Za porušení pravidel hrozí pokuta až do výše padesáti milionů. Dál ale svým klientům mohou volat firmy, u kterých zákazníci i v minulosti podepsali individuální souhlas s kontaktováním v rámci smlouvy například k běžnému účtu.