Svatomartinské hody letos neprovoní restaurace. O husy byl ale velký zájem

Některé husí chovy hlásí před svatým Martinem vyprodáno. Výpadek objednávek od restaurací nahradili jednotlivci. V podobný scénář nyní doufají i vinaři. Prodej „Svatomartinského“ proto přesouvají z restaurací do on-line prostoru.

Svatomartinská husa
Zdroj: ČTK Autor: Ladislav Adámek

Legenda praví, že se husy pekly za trest, protože prozradily sv. Martina, který se zdráhal přijmout biskupský úřad a schoval se do jejich hejna. Podle jiné zase husa kejháním rušila bohoslužbu. Jisté je, že oblíbenou pečínku si Češi na svatého Martina dopřávají dodnes. Letos si ji ale 11. listopadu nevychutnají v restauracích.

„Odpadly všechny hospody, restaurace a hotely. Největší množství našich zákazníků je ale mezi jednotlivými, drobnými odběrateli, kteří si přijedou přímo na farmu. Dále pak máme několik obchodních řetězců s farmářskými produkty a masny,“ popsal ČT majitel farmy Rohozenská husa Josef Tříska.

Na sváteční sezonu tu připravili asi jedenáct set hus. Podle Třísky je letošní množství zhruba o 30 procent nižší než v předchozích letech. Farma totiž už na jaře zažívala obavy z podzimní situace kolem koronavirové pandemie. I přes sníženou produkci se ale majitel výrazných ztrát neobává. „I přes náběh druhé vlny a hrozby lockdownu všichni zákazníci setrvali na svých objednávkách a jsme tudíž už od poloviny října vyprodáni,“ dodal Tříska.

Stejnou situaci zažívá i Rybářství Nové Hrady v jihočeském Byňově, pod které spadá jediný šlechtitelský chov hus v Česku. Ačkoliv restaurace výrazně snížily objednávky, lidé si s předstihem husy zamlouvali. „Měli jsme připraveny dva tisíce hus na výkrm, z toho vlastně všechny už máme zamluvené,“ uvedla vedoucí střediska chovu drůbeže Naďa Hrvolová.

Video Svatomartinské husy letí i letos. Co neodkoupily restaurace, upečou v domácnostech
video

Svatomartinské husy letí i letos. Co neodkoupily restaurace, upečou v domácnostech

Zdroj: ČT24

Vyprodáno hlásí i chov při Rybářství Hodonín, od kterého odebírají maso pouze jednotlivci. „Do restaurací nedodáváme, takže problém s odbytem nemáme. Všechno je tak, jako bylo vloni. Měli jsme asi 1500 hus a všechny jsou prodané,“ řekla ekonomka firmy Pavlína Čučková.

Svatomartinského bude o čtvrtinu méně než obvykle

Datum 11. listopadu ale nepatří jen pečínkám. Svátek svého patrona tradičně oslavují i vinaři. Ti kvůli zrušeným slavnostem a uzavřeným restauracím mnohdy omezili výrobu.

„S ohledem na pandemická opatření, která uzavřela gastronomii a zrušila veškeré svatomartinské slavnosti a hody, uvedeme na trh mírně méně svatomartinského vína než v loňském roce, oproti loňsku přibližně o desetinu méně,“ informoval ředitel společnosti Bohemia Sekt Ondřej Beránek. Firma letos na trh uvede přibližně 140 tisíc lahví svatomartinského vína.

V nižším objemu největší český producent vína není sám. Situace se promítla i do sezonních příprav rodinného vinařství Maděřič z Moravského Žižkova. „Martinská vína sice letos dělat budeme, ale ve srovnání s minulostí maximálně čtvrtinové množství. Naštěstí máme hodně koncových zákazníků, kteří o něj budou mít zájem. Ale víc ho připravovat nebudeme, bez slavností a otevřených restaurací to pro nás nemá smysl,“ řekl už dříve vinař Jiří Maděřič.

Podle informací Vinařského fondu, který ochrannou známku „Svatomartinské“ přiděluje, bude letos na trhu těchto mladých vín nejméně o 25 procent méně než v uplynulých letech. Každý rok obvykle putuje na trh okolo dvou milionů lahví.

Ve svůj prospěch obrátilo situaci jihomoravské Vinařství Vajbar. Tady ve srovnání s předchozími roky prodali o 10 tisíc svátečních lahví více. Celkem jich tak bylo 55 tisíc. „Využili jsme informace, že řada vinařů Svatomartinské letos vyrábět nebude a vyrobili vína více. Sázka na risk se vyplatila, všechno je prodané,“ vysvětlil ředitel Bronislav Vajbar.

Vinaři spoléhají na e-shopy

Stejně jako ostatním vinařstvím se i tady ale výrazně snížila poptávka restaurací a hotelů. Podle Vajbara téměř na nulu. Museli si tak pomoci prodejem přes internet. „Obrat na vlastním e-shopu se povedlo zdvojnásobit a také velmi dobře fungovaly vinotéky, zejména poté, co pochopily, že coby obchod s potravinami, nemusí mít zavřeno,“ nastínil.

Navýšení poptávky na e-shopech očekává i Bohemia Sekt, a to jak na prodejních stránkách vinařů, tak i obchodníků s vínem. „Poptávka z gastronomie je s ohledem na aktuální uzavírku i v případě svatomartinských vín velmi nízká. Rádi bychom věřili, že i formou výdejních okének se budou prodávat a jsme připraveni společně s velkoobchodníky a gastronomy tuto variantu podpořit,“ řekl ředitel společnosti Beránek.

Od středy bude v České republice v prodeji 312 druhů svatomartinských vín ze 74 vinařství. Na trh má podle odhadů Vinařského fondu přijít asi 1,75 milionu lahví vína označeného touto známkou. Loni vyrobilo 97 vinařství 366 druhů.

Značka Svatomartinské byla registrována v roce 1995 a od roku 2005 je jejím vlastníkem Vinařský fond, který ochrannou známku každoročně propůjčuje vinařům.