Fond dopravy loni proinvestoval 95,6 miliardy korun. Nejvíc ve své historii

Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) loni proinvestoval 95,6 miliardy korun. Jde o nejvyšší objem peněz od roku 2001, kdy fond, z něhož jsou financovány dopravní stavby, vznikl. Vyplývá to z výroční zprávy, se kterou se v pondělí seznámí vláda. Letos by měly investice ještě vzrůst, vláda nedávno navýšila jeho rozpočet na 113 miliard korun.

Výstavba dálnice D1
Zdroj: ČTK Autor: Drahoslav Ramík

SFDI měl původně v loňském roce pracovat s rozpočtem ve výši 84,2 miliardy korun, během roku se však výdaje zvýšily využitím rozpočtových rezerv a dalších zdrojů. Nakonec loňské výdaje fondu tvořily 97,7 procenta všech jeho loňských zdrojů.

Kam šly loni investice SFDI:

  • Větší část peněz loni z fondu směřovaly na výstavbu a opravy dálnic a silnic, konkrétně téměř 45,5 miliardy korun.
  • O necelé dvě miliardy korun méně šlo na železnice, tři miliardy vydal fond na provoz mýtného systému.
  • Dalších 1,5 miliardy korun směřovalo na projekty v rámci vnitrozemské vodní dopravy.
  • Zbylá část peněz byla určena například na překladiště pro kombinovanou dopravu, cyklostezky a další menší projekty.

Letos pracuje SFDI s rekordním rozpočtem. Vláda chce využít dopravní stavebnictví jako jeden z impulzů pro ekonomiku po koronavirové krizi, v uplynulých týdnech proto navýšila rozpočet fondu na 113 miliard korun. Původně se počítalo s rozpočtem okolo 87 miliard.

Od vzniku v roce 2001 SFDI rozdělil na financování dopravních staveb více než 1,1 bilionu korun. K nejdražším projektům patřila stavba dálnice D8 a železničního tunelu v Ejpovicích.