Francouzský výrobce vlaků Alstom uzavřel předběžnou dohodu o převzetí vlakové divize kanadské strojírenské společnosti Bombardier. Za stoprocentní podíl v divizi Bombardier Transportation zaplatí 5,8 až 6,2 miliardy eur (144 až 154 miliard korun). Divize působí také v Česku, svůj výrobní závod má v České Lípě.
Výrobce vlaků TGV koupí za šest miliard eur vlakovou divizi společnosti Bombardier
„Jsem velmi hrdý na to, že mohu oznámit převzetí podniku Bombardier Transportation, které představuje unikátní příležitost k posílení naší globální pozice na rostoucím trhu s mobilitou,“ komentuje obchod šéf francouzské společnosti Henri Poupart-Lafarge.
Kupní cena bude uhrazena zčásti v hotovosti a zčásti ve formě nových akcií Alstomu. Kanadský penzijní fond Caisse de dépôt et placement du Québec (CDPQ), který v divizi vlastní téměř třetinový podíl, by se měl po dokončení transakce stát největším akcionářem Alstomu s 18procentním podílem.
Převzetí divize Bombardier Transportation by Alstomu mohlo pomoci například v konkurenčním boji s čínskou společností CRRC, která nyní rozšiřuje své zahraniční aktivity. Divize Bombardier Transportation loni utržila téměř 11 miliard kanadských dolarů (190 miliard korun), přibližuje agentura AP.
Francouzský ministr financí Bruno Le Maire oznámení přivítal jako „vynikající zprávu pro Francii, Evropu a Kanadu“. Dodal, že se v úterý setká s výkonnou místopředsedkyní Evropské komise Margrethe Vestagerovou a převzetí, které potřebuje souhlas evropských úřadů, s ní probere.
Alstom, který je známý například výrobou rychlovlaků TGV, se v roce 2017 dohodl s německou průmyslovou skupinou Siemens na spojení železničních aktivit do společného podniku. Měl tak vzniknout evropský gigant ve výrobě vlaků, který by dokázal lépe obstát v mezinárodní konkurenci. Transakci však loni zablokovala Evropská komise, která měla obavy z negativních dopadů na hospodářskou soutěž.
Společnosti předpokládají, že by obchod mohly uzavřít v první polovině roku 2021, až jej schválí dozorčí orgány. Podle některých analytiků oslovených agenturou Reuters by opozice vůči dnes oznámené dohodě mohla být slabší než v případě smlouvy se Siemensem. Vysvětlují to tím, že Alstom a Bombardier mají na evropském trhu vysokorychlostních železnic a signalizace nižší společný podíl.