Apple se vzdává plánu vyrábět samořízený automobil, uvedl americký list

Americká technologická společnost Apple zřejmě opustila plán výroby samořízeného automobilu a soustředí se výhradně na samotnou technologii autonomního řízení. V rozhovoru s listem The New York Times (NYT) to uvedlo pět zdrojů, které jsou obeznámeny s plány Applu. Další velcí hráči pak vytvářejí různé aliance, aby snížili náklady na vývoj a zvýšili své šance na tomto perspektivním, ale také vysoce konkurenčním poli.

Přitom ještě před pár lety Apple nabíral zaměstnance pro velký a tajný projekt, který „dostane Detroit do kolen“. Letos v červnu ale šéf Applu Tim Cook v rozhovoru s agenturou Bloomberg uvedl, že Apple se soustředí na autonomní systémy.

Podle zdrojů newyorského listu, které nechtěly být jmenovány, se v projektu nazvaném Titan objevilo několik chybných kroků. Ty vedly k tomu, že společnost se přesunula od výroby samořízeného vozu k vývoji technologie pro automobil, který vyrobí někdo jiný. Tím se Apple dostává na úroveň řady jiných technologických firem, jež na technologii autonomního řízení pracují.

  • Odstartoval v roce 2014, firma Apple angažovala řadu zkušených lidí a najala experty na vývoj softwaru i osobních automobilů ve snaze mít pod kontrolou všechny aspekty výroby – software, hardware i design. 
  • Vývojáři se věnovali každému detailu, jako je například tiché automatické otevírání a zavírání dveří nebo nový vzhled interiéru bez volantu a pedálů. 
  • Dokonce uvažovali o nahrazení standardních kol sférickými.
  • Projekt se však dostal do problémů. Jednak kvůli svému rozsahu, jednak kvůli absenci jasně definované vize. 
  • Vedení se neshodlo v tom, zda vyvíjet plně autonomní vůz, nebo automobil, nad nímž řidič může v případě nutnosti převzít kontrolu.
  • Loni začal Apple projekt utlumovat. Do čela jmenoval dlouholetého manažera Boba Mansfielda a ten plán výroby osobního automobilu odložil na neurčito a projekt nasměroval na samotnou technologii autonomního řízení.
  • Zdroj: ČTK

Technologie samořízení je jedním z nejžhavějších témat v Silicon Valley a Apple není zdaleka jedinou firmou, která na ní pracuje, uvádí newyorský list.

Spojit síly a peníze

Loni v červenci se německá automobilka BMW stala prvním velkým hráčem, který oznámil, že opouští sólový vývoj samořízených vozů, uvedla agentura Reuters. Místo toho vytvořila tým s výrobcem čipů Intelem a s izraelským výrobcem vizuální technologie pro pokročilý asistenční systém pro řidiče Mobileye. Cílem je vytvořit do roku 2021 platformu pro autonomní technologii v automobilu. 

Rozhodnutí následovalo po cestě vedoucích pracovníků automobilky, kteří navštívili různé startupy a dodavatele, aby posoudili konkurenční postavení BMW. „Každý investuje miliardy. Z našeho pohledu dává smysl spojit síly pro vývoj základního systému jako platformy,“ uvedl tenkrát viceprezident BMW Klaus Buettner. 

Další německý výrobce luxusních vozů Daimler před třemi měsíci spojil síly s německým dodavatelem Boschem. A japonská automobilka Honda již dala najevo, že je připravena dát se s nimi do aliance při přípravě autonomních vozů. 

Prototyp samořízeného vozu testovaného Googlem
Zdroj: Elijah Nouvelage/Reuters

V květnu pak dali „hlavy a zdroje dohromady“ i provozovatel alternativní taxislužby v USA Lyft a Waymo, jednotka Alphabetu (mateřská společnost Googlu) zaměřená na samořiditelné vozy.  

Jako příklad různých aliancí pro úsporu nákladů na vývoj se uvádí i to, že německé automobilky BMW, Daimler a Volkswagen odložily vzájemnou rivalitu a koupily v roce 2015 německého poskytovatele digitálních mapových služeb HERE. Loni pak patnáctiprocentní podíl ve firmě získal Intel. Automobilkám to má umožnit snížit závislost na mapové službě Googlu. 

Vznikne a prosadí se robotaxi?

Jedním z nejvíce nadějných trhů pro autonomní technologie jsou taxíky bez řidičů, „robotaxi“. Jednoho dne by prý mohly nahradit běžnou taxislužbu či část veřejné dopravy ve velkých městech. 

Americké automobilky Ford a General Motors do této sféry investují podle Reuters každá nejméně dvě miliardy dolarů. Od roku 2021 by chtěly vytvořit flotily svých samořídicích vozů pro sdílené jízdy. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Benzin je nejlevnější za více než čtyři roky

Benzin v Česku je nyní nejlevnější za více než čtyři roky. Od minulého týdne cena Naturalu 95 klesla o 41 haléřů na průměrných 33,35 koruny za litr. Nižší byla naposledy v červenci 2021. O více než čtyřicet haléřů zlevnila za týden také nafta, prodává se v průměru za 32,62 koruny za litr. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny sleduje.
před 4 hhodinami

Cena zlata znovu pokořila rekord

Cena zlata ve středu poprvé překročila 4500 dolarů (92 600 korun) za troyskou unci (31,1 gramu), na rekordu je i cena stříbra a platiny. Poptávku po drahých kovech zvyšuje podle analytiků zejména očekávané další snižování základních úrokových sazeb ve Spojených státech.
včera v 14:42

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
včera v 07:30

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
23. 12. 2025Aktualizováno23. 12. 2025

Tatra dodá na Slovensko vojenské vozy za až 25 miliard

Společnost Tatra Defence Systems ze skupiny Czechoslovak Group (CSG) českého podnikatele Michala Strnada uzavřela se slovenským ministerstvem obrany samostatnou rámcovou smlouvu na dodávku až 1289 vojenských vozidel řady Tatra Force. Finanční rámec smlouvy pro potřeby ministerstva činí až 1,032 miliardy eur (přes 25 miliard korun).
23. 12. 2025

Vánočním nákupům na poslední chvíli vévodí poukázky či dárkové koše

Vánoční nákupy vrcholí. Lidé často pořizují zásoby jídla a někteří ještě i dárky. Mezi ty nejžádanější patří přednabité karty, poukazy na výrobky nebo zážitky či tematické balíčky zboží. Po těch je poptávka oproti loňsku vyšší. Rostl také zájem o odložené platby, protože Češi letos podle on-line platební služby hojně objednávali na poslední chvíli a riskovali, že zboží neobdrží včas. Za uplynulý víkend se obchodníkům zisky zvýšily oproti předchozímu týdnu až o čtyřicet procent, sezonu ale hodnotí jako srovnatelnou s tou minulou. Některým kamenným obchodům však tržby meziročně klesly kvůli internetové konkurenci. Právě e-shopy naopak očekávají vyšší čísla než loni.
22. 12. 2025

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Po jednání kabinetu to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda v pondělí nezabývala.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025
Načítání...