Z Prahy ve středu vyrazil první přímý nákladní vlak do Číny. Souprava s kontejnery naloženými zejména českým zbožím pojede do čínského města I-wu ve východočínské provincii Če-ťiang šestnáct dnů. Do budoucnosti by se mělo toto spojení stát pravidelným. Praha je tak 16. evropským městem s přímým železničním spojením s Čínou.
Z Česka vyrazil první přímý nákladní vlak do Číny. Spojí Prahu s městem I-wu
Ve vlaku je zboží zhruba za pět milionů dolarů (necelých 113 milionů korun). Kontejnery obsahují český křišťál, automobilové součástky, pivo a další tradiční výrobky z České republiky i dalších evropských zemí. Uvedli to organizátoři vlaku pod názvem YXE CR Express.
Vlak složený z 21 vagonů pojme podle generálního ředitele přepravní firmy Metrans Petera Kisse celkem 80 čtyřicetistopých kontejnerů. Cestu přes Polsko, Bělorusko, Rusko a Kazachstán urazí, i s dvěma překládkami kvůli jinému rozchodu kolejí v Rusku, za 16 dní.
„Tento nákladní vlakový spoj do Číny je obchodním produktem operátora kombinované dopravy Metrans. Naše dceřiná společnost ČD Cargo pro tohoto zákazníka zajistí dopravu z Uhříněvsi po tratích v ČR a poskytne mu také vhodné železniční vozy na přepravu kontejnerů,“ uvedl ředitel odboru podpory prodeje ČD Cargo Michal Roh.
Vlakové spojení Číny s Evropou
Podobné přímé železniční spoje do Číny jezdí z Evropy od roku 2013. Směrem do Evropy jezdí každý týden a opačným směrem každých 14 dní.
Vlaky jezdí například z Hamburku nebo Madridu. Letos v dubnu vyjel první vlak také z Londýna. Britská metropole byla patnáctým evropským městem, které se připojilo k tzv. nové Hedvábné stezce. Ta má za cíl posílení obchodních vztahů této asijské země s Evropou. Železniční doprava zkracuje přepravu zboží mezi Evropou a Čínou oproti lodní zhruba o polovinu.
Železnice se stává trendy
Odborné periodikum Dopravní noviny nedávno napsalo, že k trendu růstu zájmu Evropy o železniční přepravu přispělo i zavedení sběrných kontejnerů na trase z a do Číny. „Pokud dříve zákazník potřeboval z Číny převést náklad o rozměrech jedné palety, musel volit námořní přepravu, dnes je možné zásilku poslat v čase o polovinu kratším po kolejích v režimu door-door,“ zmínily Dopravní noviny.
Objem železniční přepravy roste nejen díky přepravám dílů pro automotive zákazníky, ale také díky přepravě elektroniky, strojních dílů a zařízení, prakticky jakéhokoli zboží, u kterého hraje roli doba přepravy, uvedlo periodikum.
Další kont(r)akty s Čínou
Ve Středočeském kraji by mělo na základě spolupráce s provincií Če-ťiang vyrůst logistické a obchodně-průmyslové centrum i středisko pro internetový obchod. Prvním krokem má být vybudování logistického centra pro střední a východní Evropu, v návaznosti na něj by mělo vzniknout obchodně-průmyslové centrum a v poslední fázi centrum pro e-commerce.
Letecká společnost China Eastern Airlines ve středu také oznámila, že na konci října zahájí přímé lety z Prahy do středočínského města Si-an. Počet míst v Číně s přímým leteckým spojením z českého hlavního města se tak zvýší na čtyři. China Eastern Airlines od podzimu rovněž zvýší počet letů do Šanghaje. Kromě Šanghaje má Praha přímé letecké spojení také s Pekingem a s Čcheng-tu, metropoli provincie S'-čchuan na jihozápadě Číny.
V Praze se v úterý uskutečnilo česko-čínské investiční fórum. Ve stejný den investiční skupina Penta oznámila prodej své administrativní budovy Na Poříčí 30 čínské CEFC za 650 milionů korun.