Volkswagen v USA oficiálně přiznal vinu za machinace s emisemi, aby mohl urovnat skandál

Německý automobilový koncern Volkswagen ve Spojených státech oficiálně přiznal vinu ve skandálu kolem falšování testů emisí. Firma se na přiznání viny v lednu dohodla s americkou vládou. V rámci dohody o urovnání skandálu musí rovněž zaplatit 4,3 miliardy dolarů (109 miliard Kč) a provést rozsáhlé reformy.

Volkswagen se při pátečním soudním slyšení přiznal ke spiknutí s cílem podvést Spojené státy, k bránění spravedlnosti a k dovozu zboží na základě falešných informací.

„VW přiznává vinu ve všech třech bodech,“ uvedl hlavní právní zástupce automobilky Manfred Döss. Dodal, že trestné činy se staly ve Spojených státech i v Německu. Podle mluvčího podniku je to vůbec poprvé, co se Volkswagen u soudu přiznal k trestné činnosti.

Soudce Sean Cox uvedl, že potřebuje více času na prostudování podmínek dohody Volkswagenu s americkým ministerstvem spravedlnosti. O tom, zda dohodu schválí, hodlá rozhodnout 21. dubna. Dohoda kromě pokuty 4,3 miliardy dolarů předpokládá, že Volkswagen bude v USA po tři roky pod zvláštním dozorem, podrobí se novým auditům a výrazně změní způsob svého podnikání.

Další odškodnění v USA?

Cox hodlá zvážit možnost dodatečného odškodnění pro majitele vozů, které umožňují manipulovat s testy emisí. Volkswagen i ministerstvo spravedlnosti nicméně upozorňují, že dohodnuté odškodné je už teď velmi rozsáhlé. Automobilka přistoupila na to, že v USA na řešení požadavků ze strany majitelů vozů, prodejců, regulačních orgánů a státních úřadů vynaloží až 25 miliard dolarů (633 miliard korun), informovala agentura Reuters. 

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) předloni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku.

Volkswagen následně přiznal, že software po celém světě instaloval do asi 11 milionů naftových aut. Skandál se týká i zhruba 1,2 milionu vozů Škoda Auto.

Ve Spojených státech skandál zahrnuje skoro 600 tisíc aut. Dřívější dohody v USA mimo jiné předpokládají, že tamní majitelé problematických vozů obdrží od Volkswagenu odškodné až 10 tisíc dolarů (253 tisíc korun). Automobilka ale odmítá výzvy, aby podobným způsobem odškodnila i zákazníky v Evropě, kde se skandál týká zhruba 8,5 milionu automobilů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025
Načítání...