Obchodníci si Černý pátek pochvalují, obrat jim vyskočil o desítky procent

Black Friday platí v USA za synonymum velkých slev a nákupní horečky. Začíná vždy v pátek po Dni díkůvzdání a obchody otevírají velmi brzo ráno. Slevy na takzvaný Černý pátek letos poprvé nabízí v Česku i řada velkých obchodních řetězců, nejen e-shopů, jak tomu bylo doposud. Obchody již hlásí za tento den velký nárůst tržeb.

Slevy letos poprvé nabízejí některé velké obchodní řetězce jako Kika, C&A Moda, Euronics či Expert Elektro, ale i nákupní centra. Někteří internetoví prodejci přitom v rámci konkurenčního boje spustili akční nabídky již na začátku týdne. A jsou úspěšní. Tržby těch obchodníků, kteří se do slevových akcí na Černý pátek zapojily, vyskočily o desítky procent.

Nákupní centra versus e-shopy

V pražském nákupním centru Palladium se do slevových akcí zapojí přes 60 obchodů, mezi nimi Orsay, Time Out, Levis, Deichmann či Sportisimo. „Slevy půjdou napříč celým sortimentem a nejčastěji se budou pohybovat v rozmezí 20 až 30 procent, někde se však vyšplhají až na 50 procent,“ uvedla marketingová manažerka obchodního centra Helena Watson. Black Friday chystá také OC Metropole Zličín či olomoucké nákupní centrum Šantovka.

Řada velkých e-shopů jako Kasa.cz či Alza.cz spustily slevové akce o týden dřív. „Letos očekáváme nárůst tržeb o 30 procent oproti loňsku,“ uvedla Andrea Čižmářová z Kasa.cz.

V tomto týdnu tak stoupnou podle odhadu Asociace pro elektronickou komerci (APEK) tržby e-shopů o 205 procent oproti běžnému podzimnímu týdnu, Češi tak utratí za on-line nákupy 3,2 miliardy korun.

Například Datart v páteční den registruje na svém e-shopu nárůst obratu oproti běžným dnům o 70 procent. Nejrychleji se vyprodaly malé kuchyňské spotřebiče a produkty péče o tělo. E-shop Bonami.cz dnes registruje dvakrát více objednávek proti běžnému pátku.

„Největší nápor zákazníků očekáváme v pátek a o víkendu. Dosavadní výsledky hovoří o minimálně trojnásobném nárůstu tržeb oproti běžnému dni,“ uvedl ředitel marketingu Alza.cz Karel Kučera. Alza, která Black Friday spustila již před týdnem, vyprodala třetinu z 88 tisíce kusů zboží zařazených do výprodeje, přičemž zboží do výprodeje uvolňuje postupně.

Podle marketingového ředitele e-shopu CZC.cz Michala Gabriela se nejatraktivnější kusy zboží vyprodaly v řádu minut. „I když akce ještě zdaleka není u konce, už nyní můžeme říct, že zájem ze strany zákazníků bude letos opět rekordní. Největší chuť nakupovat prozatím budí herní konzole s příslušenstvím a mobilní telefony,“ dodal.

Nástup on-line obchodů mění tradice

Hlavní ekonom společnosti Roklen Lukáš Kovanda uvedl, že přes stále vysokou popularitu Black Friday (obchody k němu začaly přistupovat v 60. letech minulého století) ve Spojených státech, tam dochází k poklesu jeho významu. Důvodem je právě nástup e-shopů, elektronických obchodů, které činí významným hlavně nadcházející pondělí, jež se označuje jako Cyber Monday (Kyber pondělí). 

To vzniklo v roce 2005, aby popularizovalo on-line nakupování a postupně se začalo stále více rozšiřovat a vážně konkuruje či ohrožuje v popularitě Black Friday. 

Navíc díky e-shopům je v USA nákupní předvánoční sezona rozložena  do celého listopadu a prosince. Například největší internetový prodejce na světě, firma Amazon, začíná se speciálními akcemi počátkem listopadu. Na to musejí reagovat tradiční kamenní prodejci, dříve inzerovat a dříve prodávat.  

V Česku bývá rozjezd pomalejší a později

V Česku není tento den tak masový, byť se dá brát jako zahájení předvánoční nákupní sezony. Hodně lidé v posledních letech také nakupuje až o vánočních svátcích, aby mohla využít různých slev. Celkově tu však není konzumerismus tak rozvinutý jako v USA. 

Letos budou lidé v Česku na Vánoce hodně nakupovat, možná se dočkáme rekordu v oblasti maloobchodních tržeb, odhaduje Kovanda. Připomněl, že nákupní optimismus Čechů je nyní velmi vysoko, navíc ekonomice se daří, nezaměstnanost je nízko a některé firmy budou vyplácet štědré celoroční bonusy.   

Ředitele společnosti INCOMMING ventures Michal Mička míní, že Černý pátek bude nadále významnější pro e-shopy. „Potenciál pro kamenné prodejny nevidím takový jako v on-linu,“ prohlásil. Marketing ze strany internetových obchodů je podle něj agresivnější.