Denně si v aplikaci Záchranka přivolá pomoc devadesát Čechů, před dvěma lety to bylo o třetinu méně. Nejčastěji ji používají sportovci a aktivní lidé, v posledních letech ale mají o Záchranku zájem také senioři. V současnosti ji má v telefonu nainstalovanou každý pátý Čech. Záchranáři ale upozorňují, že řada lidí využívá aplikaci nesprávně – v případě, že znají adresu, nepotřebují posílat přesnou lokalizaci.
Aplikaci Záchranka někdy lidé používají neúčelně z domova, důležitá je v terénu
„Velmi zajímavý příběh se stal minulý týden, kdy si hluchoněmý cyklista přivolal aplikací pomoc zdravotnické záchranné služby a díky spuštění videohovoru a chatové komunikaci byli dispečeři schopni zjistit, co pánovi je, a poslat mu sanitku,“ popisuje za aplikaci Záchranka Maria Brindzáková. Při převozu cyklisty se podle ní ukázalo, že jde o akutní infarkt myokardu.
Podobných tísňových hovorů přijmou dispečeři denně devadesát. V současnosti má aplikaci Záchranka v mobilu nainstalovanou 2,3 milionu Čechů. Každým rokem přitom přibývá dalších 300 tisíc nových uživatelů.
Doma aplikace není potřeba
„Nejvíce aplikaci využívají aktivní lidé, kteří chodí po horách nebo cyklisté a sportovci,“ uvádí Brindzáková. Ti se podle ní také nejčastěji zajímají o bezpečnost a prevenci. O aplikaci je ale stále větší zájem i mezi seniory. „Nainstalují jim to třeba děti nebo vnoučata a snaží se je edukovat a pomáhat jim,“ vysvětluje.
Podle mluvčí Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy Jany Poštové ale lidé často sáhnou po aplikaci zbytečně. „Skutečně účelné využití aplikace Záchranka je pouze v terénu a venkovním prostředí. Kolikrát nám lidé zasílají lokalizaci z domova, což je zbytečné a ničemu to nepomůže,“ vysvětluje Poštová s tím, že pokud člověk zná adresu, není nutné posílat lokalizaci přes aplikaci.
Propojení s horskou službou
Aplikace je provázaná kromě zdravotnické záchranné služby i s horskými záchranáři. Když se odesílá poloha člověka v horských oblastech, automaticky informaci obdrží také horská služba. „Ta koordinace, dohledání pacienta a rychlost komunikace jsou díky tomu výborné,“ pochvaluje si mluvčí horské služby Marek Fryš. Doplňuje, že řada lidí už dnes raději sáhne po aplikaci, protože si uvědomí, že jejich lokalizace a poskytnutí pomoci budou rychlejší než volání telefonem.
Kromě horské služby, která také zasílá varování nebo výstrahy, spolupracuje Záchranka i s aplikací Mapy.cz. V ní mohou lidé najít externí defibrilátory (AED). „Uživatelé vidí jak AED v Česku, tak i v Rakousku a Maďarsku a vyhledávají je stejným způsobem, jako by hledali například kavárnu,“ doplňuje Brindzáková.
Obdobná aplikace s názvem Nora pak funguje rovněž v Německu. Kromě záchranné služby ale zahrnuje i tísňové volání na policii nebo hasiče. Ve Velké Británii, Spojených státech nebo Austrálii zase používají aplikaci GoodSAM, do které se kromě záchranářů zapojují i zaškolení dobrovolníci, kteří mohou v případě nutnosti poskytnout první pomoc.