Aplikace Záchranka nabízí elektronickou knihu túr, pomůže lidem rychleji přivolat pomoc

Aplikace Záchranka nově nabízí s modulem Horská služba i elektronickou knihu túr. Umožní zadání naplánované trasy a v případě, že turista nedorazí do cíle ve stanovenou dobu, sama odešle upozornění horské službě. Ve spolupráci s Horskou službou ČR funguje aplikace Záchranka od roku 2018.

Po stisku nouzového tlačítka aplikace podle GPS signálu rozpozná, zda je uživatel v horské oblasti, a na základě toho kontaktuje nejen zdravotní záchrannou službu, ale také dispečink horské služby.

„Spuštěné novinky navazují na naši snahu nabídnout všem uživatelům Záchranky nejen možnost si v tísni přivolat pomoc, ale také nástroje, které zaručí, aby se do tísňové situace vůbec nedostali,“ uvedl ředitel a autor aplikace Filip Maleňák.

Nový modul horské služby má teď vlastní ikonu na spodní liště aplikace. Po jejím otevření se uživatelům naskytne možnost přivolat horské záchranáře samostatným tlačítkem, zjistit lavinové nebezpečí či výstrahy pro danou oblast a použít elektronickou knihu túr. Ta navazuje na klasické papírové knihy vycházek a túr z horských chat. Umožní naplánovat si trasu výletu, konkrétní cíle a zadat předpokládanou časovou náročnost.

Výstrahy z hor

Aplikace umožňuje také zadat členy skupiny a kontakty na osoby blízké. V nastaveném čase vyzve uživatele, aby potvrdil, zda v pořádku dorazil do cíle. Když to neudělá, aplikace sama automaticky kontaktuje horskou službu v dané oblasti.

„Pokud budou sami turisté, skialpinisté nebo běžkaři pečliví a záznam udělají, budeme v reálném čase vědět, zda nejsou v nouzi. To nám velice pomůže, mimo jiné i v plánování možných výjezdů našich záchranářů,“ doplnil náčelník Horské služby ČR René Mašín.

Ve varovných upozorněních se nově objeví oblast Horská služba, díky níž budou moci uživatelé dostávat notifikace s aktuálními horskými výstrahami. Pokud využijí elektronickou knihu túr, výstrahy z hor se zapnou automaticky. V platnosti zůstává, že aplikace nebude kontinuálně sledovat polohu uživatele.

Aplikace Záchranka spustila loni jako první v Evropské unii celoplošně možnost videohovoru na linku 155. Po pětiletém fungování na území České republiky má Záchranku nainstalováno 1,6 milionu lidí. Aplikace byla ve spolupráci s CzechTourismem přeložena také do angličtiny, němčiny a polštiny.