Na dálnici D2 u hranic se Slovenskem se nárazově tvoří několikakilometrové kolony kamionů. Policie o tom informovala na Twitteru. Osobní auta místem projedou bez většího zdržení. Příčinou vzniku kolon je protest slovenských autodopravců, kteří požadují mimo jiné snížení spotřební daně z pohonných hmot. Podle mluvčího jihomoravské policie Petra Valy by situace měla trvat ještě celé dopoledne.
Slovenští dopravci zablokovali dálnici D2 na hranicích s Českem. Protestují proti vysoké dani
Fronta nákladních aut se před hraničním přechodem Břeclav/Kúty začala tvořit v úterý večer, kdy slovenští dopravci zablokovali vjezd na dálnici z odstavného parkoviště, kam musejí vozidla zajíždět z důvodu pandemických opatření. „Situace trvá celou noc. Na dálnici D2 nárazově vznikají kolony, ta aktuální má přes čtyři kilometry,“ uvedli policisté po páté ranní.
Nákladní auta stojí v odstavném i v pravém jízdním pruhu dálnice D2. Na konci kolony se podle policie stala drobná kolize, která se ale obešla bez zranění. Podle Valy mohou kamiony před hraničním přechodem sjet z dálnice a znovu najet směrem do Česka, kde pak mohou využít hraničního přechodu Hodonín-Holíč.
Dopravci chtějí protestem docílit mimo jiné snížení spotřební daně z pohonných hmot. Pokud slovenská vláda nepozve dopravce během středy k jednacímu stolu, plánují zablokovat hlavní hraniční přechody do Polska i Maďarska. V úterý večer to na hranicích řekl předseda Unie autodopravců Stanislav Skala. Protestující přechod z bezpečnostních důvodů nezablokovali zcela, nemají pro to světelnou signalizaci. „Nechceme se namočit do problémů,“ řekl agentuře TASR Skala.
Vozidla jedoucí z Česka na Slovensko musejí podle Valy sjíždět na odstavné parkoviště s ohledem na pandemii koronaviru a zavedená opatření. Autodopravci zhruba desítkou vozů zablokovali pro kamiony výjezd na dálnici z tohoto parkoviště, zpět se tedy na D2 dostanou jen osobní auta.
Parkoviště už se ale zaplnilo a kamiony, které tam chtěly najet, zůstaly na dálnici. Podle Valy se vytvořila kolona v pravém jízdním pruhu až do České republiky, nicméně blokující vždy na pár minut kamiony z parkoviště pouštějí. „Snažili jsme se kamiony odklonit do odstavného pruhu, aby netvořily překážku pro další vozidla. Situace by měla trvat až do rána. Je možné použít jiný přechod Hodonín-Holíč,“ uvedl Vala.
Dopravci hrozí blokádou dalších přechodů
Podle Skaly se ukáže, jak se k situaci postaví slovenská vláda. „Trápí nás hlavně mýto, platíme 19 centů a chtěli bychom to snížit na 12 centů na dobu půl roku, abychom nějak pomohli dopravcům. Dále chceme vratku spotřební daně z 1000 litrů 38 eur. Dále chceme snížit silniční daň,“ vyjmenoval Skala.
Pokud vláda nebude chtít s dopravci jednat, blokády se podle něj rozšíří na další přechody. „Jsou to přechody na Oravě, kde je tranzit na celé Polsko, dále Komárno a Šahy,“ dodal Skala. Požadavky autodopravců podporují i zemědělci a lesníci, ti svojí technikou zablokovali silniční tah mezi Košicemi a Michalovcemi na východě Slovenska. Navíc žádají demisi ministra zemědělství Samuela Vlčana, který podle nich řízení resortu nezvládá.
Unie autodopravců Slovenska (UNAS) a její partnerské organizace vyzvaly vládu ke třicetiprocentnímu snížení spotřební daně z pohonných hmot na půl roku, dále žádají stejný krok v případě sazeb mýtného a úlevy na silniční dani. Kabinet premiéra Eduarda Hegera požadavky autodopravců zatím nekomentoval.
Slovensko na rozdíl od Maďarska či Polska nezavedlo opatření, která by vedla například ke zlevnění pohonných hmot. Právě kvůli levnějšímu benzinu či naftě začalo mnoho lidí ze Slovenska už dříve jezdit na čerpací stanice do Polska.