Zastupitelé Prahy 6 se shodli na jižní variantě trasy Dejvice–Veleslavín. Stavba by mohla začít roku 2025

Zastupitelstvo městské části Praha 6 v pátek na svém zasedání podpořilo jižní variantu trasy železnice od stanice Praha-Dejvice do stanice Praha-Veleslavín. Železnice má spojit Prahu s Kladnem a s Letištěm Václava Havla. Podporovaná varianta počítá s vedením vlaků z Veleslavína tunelem pod střešovickým masivem až do Dejvic, tedy jižně od stávají železniční trati.

Ilustrační foto
Zdroj: ČTK Autor: Radek Petrášek

Podle usnesení by měl být tunel ražený v celé délce podpovrchového vedení a pro ražbu bude využita technologie TBM, tedy tunelovací metoda, k níž se používají razicí štíty. Jižní variantu doporučily jako nejlepší z posuzovaných čtyř variant rovněž znalecké posudky, které připravil tým z České geologické služby a tým odborníků z Ruhrské univerzity v Bochumi pod vedením Markuse Thewese.

Podle jejich závěrů vychází jižní varianta jako nejméně konfliktní vůči dotčenému území. „Zde v průběhu tunelu očekáváme lepší geologické podmínky, méně poruchových zón a vhodnější podmínky pro stavbu,“ řekl k jižní variantě tunelu na zasedání zastupitelstva Thewes. Tuto variantu na základě přednesených posudků doporučila zastupitelstvu i Komise pro strategický rozvoj městské části.

Trať podle Správy železnic (SŽ) přinese Praze 6 mimo jiné zlepšení dopravní situace a dopravní obslužnosti. Podle náměstka ředitele Stavební správy západ SŽ Jakuba Bazgiera denně ubude 7,5 tisíce aut lidí, kteří dojíždí do Prahy za prací, a naopak přibude až dva tisíce nových parkovacích míst. Na místě stávající železniční trati v uvedeném úseku vznikne podle Bazgiera takzvaná zelená radiála, tedy volnočasová zelená páteř územím.

SŽ odhaduje termín začátku stavby na rok 2025, a to v případě získání potřebných povolení, uvedl dále Bazgier. Zprovoznění železničního spojení na letiště předpokládá SŽ v letech 2028 až 2029. Dobu výstavby odhaduje SŽ na 24 až třicet měsíců. Odhadovaná cena pro úsek Výstaviště– Veleslavín je třináct miliard korun.

V minulosti se i proti jižní variantě ohradila část obyvatel Prahy 6. Radní Eva Smutná, která zodpovídá za oblast strategického rozvoje, památkové péče a výstavnictví, na zasedání uvedla, že se nyní se zástupci veřejnosti o věci debatuje.

O modernizaci trati do Kladna a vybudování železničního spojení na letiště v Ruzyni se mluví už od 90. let minulého století. Nové spojení má být elektrizované, vedené po dvou kolejích a umožnit provoz vlaků na letiště i na Kladno v desetiminutových intervalech.