Co je bulvár a komu na internetu věřit? Studenty učí populární youtubeři i únikovka

Karel „Kovy“ Kovář je jedním z mála českých youtuberů, kteří se zabývají médii. I proto si ho vybrala nezisková organizace Člověk v tísni, aby se stal tváří pořadu zaměřeného na mediální gramotnost. „Jak poznat hoax nebo mystifikaci? Googlujte, ověřujte zdroje a zkontrolujte, jestli náhodou takovouhle zprávu už někdo nevyvrátil,“ vysvětluje ve videu dvaadvacetiletý mladík. Zábavnou formou mají o mediálním světě učit i další projekty – například úniková hra Fakescape, která byla oceněna tento týden ve Spojených státech. Mediální výchova zábavnou formou je tématem nedělního Newsroomu ČT24.

Pořad Kovyho mediální ring  má pět zhruba pětiminutových dílů. Kovy, který má na serveru YouTube přes 750 tisíc sledujících, na nich vysvětluje, na co si dát pozor při čtení zpráv na internetu. Kdo je píše? Komu jsou určeny? A jak rozpoznat reklamu? 

„Nemá to být názorová indoktrinace, ale základní metodická příručka k přístupu k informacím,“ odpovídá Kovy na kritiku, která se po zveřejnění pořadu objevila. A upozorňuje, že videa byla zpracována odborníky na mediální výchovu. Ke každému dílu je navíc k dispozici řada dalších výukových materiálů pro středoškolské učitele. „Můj přínos byl spíše v tom, vnést do toho tu odlehčenost, ten humor,“ vysvětluje youtuber. 

Právě humor a odlehčení, navíc v kombinaci s mladou tváří, kterou náctiletí znají, může pomoci mediální výchově dostat se do škol. „Ptali jsme se vyučujících, jaké materiály by ocenili. Na prvním místě se objevovaly audiovizuální materiály. Ten pořad je částečně reakcí na tuto poptávku ze strany vyučujících,“ řekl České televizi Karel Strachota, ředitel projektu Jeden svět na školách, který za novým pořadem stojí. 

Podle Strachoty nedávný průzkum ukázal, že na mnoha školách se mediální výchova do výuky vůbec nedostane a pokud ano, má jen malou hodinovou dotaci. Důvodem může být i to, že pro samotné pedagogy nejde o komfortní téma. 

Že se české školy mediální výchově věnují nedostatečně, upozornila nedávno i Česká školní inspekce. Děti neumí interpretovat zprávy a nedokážou rozpoznat manipulace. Neuspokojivý stav mediální výchovy u nás nedávno potvrdil také průzkum Medianu pro Člověka v tísni. Jen polovina z tisícovky studentů v něm dokázala rozeznat reklamu od zpravodajského textu.

Středoškoláci často také nevědí, která média jsou veřejnoprávní a kdo vlastní média soukromá. A například web Parlamentnilisty.cz považuje za veřejnoprávní nebo neví, zda je, či není médiem veřejné služby, přibližně 57 procent žáků. 

Únikovka, která baví i učně

V posledních letech proto vznikly různé projekty, které se snaží učitelům pomoci, nebo dokonce tradiční školní výuku alespoň částečně suplovat. Úspěšný je například projekt Fakescape, který vyvinuli studenti politologie brněnské Masarykovy univerzity. Jde o únikovou hru, ve které se ze studentů mohou stát novináři potýkající se s dezinformacemi. Cílem tvůrců bylo oslovit co nejvíce mladých lidí. V současnosti si hru zahrálo více než 3000 středoškoláků ze 40 škol. 

Fakescape je navíc nově oceňovaná i v zahraničí. Tento týden získala druhé místo v celosvětovém finále americké soutěže Peer to Peer, kterou sponzoruje společnost Facebook. Česká hra obstála v konkurenci stovky projektů z celého světa. „Porota ocenila zejména skutečnost, že o tak vážném a složitém tématu Fakescape pouze nepřednáší, ale studenti jej zapracovali do hry. Rozpoznávání fake news je tak přístupné třeba i učilištím, pro které jsou standardní přednášky nudným formátem,“ řekl k vítězství pedagogický vedoucí Miloš Gregor.

Školy navštěvuje i další projekt z brněnské univerzity. Jmenuje se Zvol si info a spočívá v přednáškách vysokoškolských studentů na středních školách. „Vzhledem k tomu, že naši lektoři jsou skoro stejně staří jako ti maturanti a středoškoláci, tak tam ta komunikace je daleko jednodušší, protože se snažíme mluvit jejich jazykem,“ říká Kateřina Křivánková, jedna ze zakladatelek projektu. Zvol si info už přednášelo pro více než 6000 studentů na 125 školách, a to i na Slovensku. 

Koncepce v nedohlednu

Snahy přiblížit mediální výchovu mladým oceňují i odborníci, například Markéta Zezulková z Fakulty sociální věd UK. Připomíná ale, že to nestačí. „Jakékoliv projekty, které se věnují mediální gramotnosti, mohou být prospěšné, ale nejdůležitější je najít způsob, jak jí systematicky dlouhodobě rozvíjet,“ vysvětluje. Zatímco projekty se podle ní zaměřují na jednotlivá témata, jako jsou dnes například fake news a hoaxy, stále je třeba najít dlouhodobou udržitelnou koncepci mediální výchovy. 

Jak a proč se populární youtubeři mohou zapojit do výuky? Co chtějí mladým lidem přiblížit? A jak je na tom mediální výchova u našich sousedů na Slovensku? I o tom bude nedělní Newsroom ČT24 od 22:00.