Měsíc po zavedení nových pravidel pro vytváření takzvané bezpečnostní uličky na silnicích se podle oslovených pracovníků záchranných služeb chování řidičů výrazně nezměnilo. I když vytvoří koridor na správné straně, většinou uvolní cestu až příliš pozdě.
Řidiči se uličku pořád nenaučili, stěžují si záchranáři. Vytváří ji chaoticky a pozdě
„Řidiči se chovají stejně, průjezd vytváří, až když přijíždí sanitka,“ uvádí mluvčí Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje Petra Effenbergerová. Zkušenosti s tím, že auta uhýbají chaoticky a záchranáři mezi nimi musí kličkovat, mají v Olomouci i Praze.
„Často neví, jak se mají rozestoupit,“ řekla mluvčí pražské záchranky Jana Poštová. Výjimky se prý přesto objevují, když se řidiči snaží vytvořit přehlednou uličku včas a na levé straně vozovky.
Stále ale podle záchranářů výrazně převládají neukáznění či neinformovaní řidiči. Největší problém často nedělá otázka, na kterou stranu uhnout, ale kdy. „Neví, že uličku mají dělat už ve chvíli, kdy se kolona začíná zastavovat. Ne až ve chvíli, kdy už stojí,“ upozornila Michaela Bothová ze záchranné služby Jihomoravského kraje. „Po projetí prvního vozidla integrovaného záchranného systému pak uličku uzavřou a nepočítají s tím, že by mohlo jet další,“ dodala.
Na jihu Moravy rozdávali letáky
Určitého zlepšení chování řidičů si ale podle ní řidiči jihomoravské záchranky za poslední měsíc všimli, a to především v tom, že si vůbec začali uvědomovat nutnost uličku vytvořit. Zřejmě za tím stojí také letáky, které záchranná služba společně s hasiči a policií Jihomoravského kraje šíří. Jsou k dostání i na benzinkách. Změny se však řidiči učí jen velmi pomalu. „Stále jsou rezervy,“ říká Bothová.
Podle organizace Besip, která se pod ministerstvem dopravy zabývá bezpečností na silnicích, je příliš brzy na hodnocení změn. „Nemáme za tak krátkou dobu nic vypozorováno, systematicky to neřešíme,“ říká jeho mluvčí Tomáš Neřold.