Historické vlaky jinak. Dráhy mění přístup, hned na začátku rozzlobily mnoho nadšenců

2 minuty
Události: České dráhy mění podobu svých nostalgických vlaků
Zdroj: ČT24

Z Olomouce do Lužné na Rakovnicku se nedávno vydal konvoj historických lokomotiv. České dráhy se rozhodly, že soustředí ve svém muzeu co nejvíce muzejních vozidel, která dosud byla roztroušena po republice, kde se o ně vesměs staraly skupiny nadšenců. Ty rozhodnutí drah o to více mrzí. ČD se ale rozhodly, že k historickým akcím přistoupí trochu jinak. Jedním z projevů nového smýšlení je retrovlak Ostravan, který již několikrát jel z Prahy do Ostravy. Při poslední jízdě ale zůstala historická souprava téměř prázdná.

Podstatná část historických vozidel, která se objevují v čele nostalgických – a hlavně v případě dieselových lokomotiv občas i v čele řádných – vlaků, patří Českým drahám. Udržují je však nadšenci, někdy přímo v depech, jindy sdružení ve spolcích pečujících o historické skvosty. Díky tomu zatím byly provozní historické lokomotivy roztroušené po republice a drážní muzeum v Lužné u Rakovníka nabízelo ke zhlédnutí jen menší část. To se nyní mění.

„Toto není muzeum Buštěhradské dráhy, musíme si uvědomit, že místo má ve svém názvu ČD Muzeum,“ avizoval již v květnu v podnikovém časopise ČD nový přednosta Depa historických vozidel v Lužné Miloslav Kothera. V té době začaly z dep napříč republikou odjíždět staré lokomotivy – například Olomouc opustila motorová „Bardotka“ číslo 250 a také unikátní elektrický „Albatros“ 180.001, aby se staly novými luženskými exponáty.

Lidé dosud pečující o desítky let staré stroje, které svého času psaly historii, když postupně nahrazovaly parní lokomotivy v osobní i nákladní dopravě, z toho žádnou radost neměli. „Nedělali jsme ani žádné loučení. Lidí bylo tolik zhnusených, že nebyl, kdo by došel. Když to půjde podobným tempem, tak po konci sezony mohou olomouckou pobočku zavřít,“ sdělil pod podmínkou anonymity jeden ze zaměstnanců ČD.

Vedení drah ale chce přístup k provozování historických vlaků celkově změnit. „České dráhy jsou společnost, která je celostátní, a chceme se prezentovat těmi stroji i v jiných koutech republiky,“ uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Podle manažera produktu s názvem ČD nostalgie Marka Plochého se „vedení ČD rozhodlo, že přistoupí k produktu ČD nostalgie s větší vervou“.

obrázek
Zdroj: ČT24

Jedním z projevů nového přístupu k nostalgii je retrorychlík Ostravan. I když jezdí každý den běžný expresní spoj s tímto tradičním jménem, dráhy opakovaně vypravily soupravu historických vozů s historickou lokomotivou. Když jel retro Ostravan poprvé, odvezla ho unikátní motorová lokomotiva „Kyklop“, další jeho jízdy již zajistily elektrické „Bobiny“ z 50. let, které zahajovaly elektrický provoz v Československu.

Má to však háček. Vagony, které na historickém rychlíku jezdí, jsou sice staré a pečlivě restaurované, konstrukčně ale jde o tytéž vozy, které dodnes jezdí v běžném provozu například z Prahy do Děčína nebo z Brna do Olomouce. Konkrétní exempláře jsou sice až o dvacet let mladší, na první pohled ale spočívá jediný rozdíl v barvě koženky na sedadlech.

Historický vlak
Zdroj: ČT24

Když České dráhy vypravily svůj retro Ostravan potřetí a prozatím naposledy, byl téměř prázdný. Historický vlak – s vagony podobným těm z běžných rychlíků – vyjel z Prahy na železniční veletrh do Ostravy v pracovní den krátce před šestou ráno. Na cestě strávil až čtyři hodiny, tedy o celou hodinu více než nejrychlejší běžné vlaky, a jízdné bylo vyšší. Takovou variantu však zvolila jen hrstka cestujících.

Vedení drah je si vědomo toho, že nostalgické vlaky budou jenom těžko ziskové. Vypravení retro Ostravanu vnímá spíše jako příležitost k budování vztahu s novými zákazníky a jako reklamu. Dopravce je přesvědčen, že se zájem o jeho historický vlak zvedne, například již v září, kdy pojede retro Ostravan znovu, a to na Den železnice do Bohumína.

Retrorychlík
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Obchodníci se učí legislativu k prodeji kratomu

Už měsíc platí nařízení vlády, které povoluje prodej kratomu pouze ve speciálních obchodech s licencí. Aktuálně ji má padesát prodejen. Odborníci v pátek vysvětlovali novou legislativu k prodeji kratomu vietnamským podnikatelům. Za prodej kratomu bez licence hrozí prodejcům milionové sankce. Bývalý národní protidrogový koordinátor Jindřich Vobořil (ODS) navrhuje, aby se na tuto látku a jí podobné navíc zavedla spotřební daň. To bude řešit nová vláda. „Nebudu se bránit diskusi,“ říká místopředsedkyně ANO Alena Schillerová. Téma dalších látek se bude ale řešit i ve sněmovně, kde vznikl nový podvýbor pro léčebné konopí a přírodní látky.
před 6 hhodinami

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
před 7 hhodinami

Fiala: Ukrajina letos získala skrze muniční iniciativu 1,8 milionu kusů munice

Ukrajina letos dostala prostřednictvím české muniční iniciativy 1,8 milionu kusů velkorážové munice, cíl pro letošek tak byl splněn, napsal vpodvečer na síti X končící premiér Petr Fiala (ODS). Loni Ukrajina díky iniciativě dostala 1,5 milionu kusů velkorážové munice. Tuzemskou muniční iniciativu oceňuje jak Ukrajina, tak i spojenci Česka v EU a NATO.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

EU hodlá od července zavést clo tři eura na malé balíky

Všechny balíky v hodnotě nižší než 150 eur (zhruba 3600 korun) přicházející do Evropské unie budou od července podléhat clu ve výši tří eur (zhruba 73 korun). Dohodli se na tom v pátek podle agentur ministři financí EU na jednání v Bruselu. Doposud byly takovéto balíky od cla osvobozeny. Česko na schůzce zastupoval odcházející ministr Zbyněk Stanjura (ODS).
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Rakousko prodlouží o půl roku kontroly na hranicích

Rakousko o šest měsíců prodlouží stávající kontroly na pomezí s Českem, Slovenskem, Maďarskem a Slovinskem. Postupně ale v rámci nového konceptu ostrahy hranic rozšíří kontroly do hloubky pohraničí, prohlásil podle agentury APA tamní ministr vnitra Gerhard Karner. Naposledy prodloužilo Rakousko hraniční kontroly v říjnu, a to o dva měsíce do 15. prosince.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Chudobu způsobují hlavně drahé nájmy, ukazuje analýza a hledá řešení

Hlavní příčinou chudoby v Česku nejsou nízké příjmy, ale drahé a nedostupné bydlení. Zatímco podíl lidí žijících v nájmu v posledních letech roste, počet rodin i mladých, kteří si mohou dovolit vlastní bydlení, klesá. Nájemné se ale zvyšuje výrazně rychleji než výdělky, vyplývá z analýzy Platformy pro sociální bydlení a dalších organizací. Navrhují řadu opatření, jak krizi zmírnit už v nadcházejícím volebním období.
před 15 hhodinami

Hosté Událostí, komentářů debatovali o klimatických cílech EU

Evropský parlament oznámil odsunutí platnosti emisních povolenek ETS 2 na rok 2028. Nový klimatický cíl je pak do roku 2040 snížit emise o devadesát procent oproti roku 1990. Z pěti procent se ale členské státy budou moci vykoupit takzvanými uhlíkovými kredity. Podle poslankyně Bereniky Peštové (ANO) jsou cíle EU příliš ambiciózní, některé protichůdné a nesplnitelné. „Evropa v současné době svými nesmyslnými cíli páchá sebevraždu, ve smyslu sebevraždy průmyslové,“ uvedla Peštová v Událostech, komentářích. Poslankyně Gabriela Svárovská (Zelení, klub Pirátů) v debatě moderované Martinem Řezníčkem uvedla, že investice do zelené transformace je důležité provádět tak, aby směřovaly k perspektivním odvětvím a dekarbonizaci.
před 16 hhodinami
Načítání...