Historické vlaky jinak. Dráhy mění přístup, hned na začátku rozzlobily mnoho nadšenců

2 minuty
Události: České dráhy mění podobu svých nostalgických vlaků
Zdroj: ČT24

Z Olomouce do Lužné na Rakovnicku se nedávno vydal konvoj historických lokomotiv. České dráhy se rozhodly, že soustředí ve svém muzeu co nejvíce muzejních vozidel, která dosud byla roztroušena po republice, kde se o ně vesměs staraly skupiny nadšenců. Ty rozhodnutí drah o to více mrzí. ČD se ale rozhodly, že k historickým akcím přistoupí trochu jinak. Jedním z projevů nového smýšlení je retrovlak Ostravan, který již několikrát jel z Prahy do Ostravy. Při poslední jízdě ale zůstala historická souprava téměř prázdná.

Podstatná část historických vozidel, která se objevují v čele nostalgických – a hlavně v případě dieselových lokomotiv občas i v čele řádných – vlaků, patří Českým drahám. Udržují je však nadšenci, někdy přímo v depech, jindy sdružení ve spolcích pečujících o historické skvosty. Díky tomu zatím byly provozní historické lokomotivy roztroušené po republice a drážní muzeum v Lužné u Rakovníka nabízelo ke zhlédnutí jen menší část. To se nyní mění.

„Toto není muzeum Buštěhradské dráhy, musíme si uvědomit, že místo má ve svém názvu ČD Muzeum,“ avizoval již v květnu v podnikovém časopise ČD nový přednosta Depa historických vozidel v Lužné Miloslav Kothera. V té době začaly z dep napříč republikou odjíždět staré lokomotivy – například Olomouc opustila motorová „Bardotka“ číslo 250 a také unikátní elektrický „Albatros“ 180.001, aby se staly novými luženskými exponáty.

Lidé dosud pečující o desítky let staré stroje, které svého času psaly historii, když postupně nahrazovaly parní lokomotivy v osobní i nákladní dopravě, z toho žádnou radost neměli. „Nedělali jsme ani žádné loučení. Lidí bylo tolik zhnusených, že nebyl, kdo by došel. Když to půjde podobným tempem, tak po konci sezony mohou olomouckou pobočku zavřít,“ sdělil pod podmínkou anonymity jeden ze zaměstnanců ČD.

Vedení drah ale chce přístup k provozování historických vlaků celkově změnit. „České dráhy jsou společnost, která je celostátní, a chceme se prezentovat těmi stroji i v jiných koutech republiky,“ uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Podle manažera produktu s názvem ČD nostalgie Marka Plochého se „vedení ČD rozhodlo, že přistoupí k produktu ČD nostalgie s větší vervou“.

obrázek
Zdroj: ČT24

Jedním z projevů nového přístupu k nostalgii je retrorychlík Ostravan. I když jezdí každý den běžný expresní spoj s tímto tradičním jménem, dráhy opakovaně vypravily soupravu historických vozů s historickou lokomotivou. Když jel retro Ostravan poprvé, odvezla ho unikátní motorová lokomotiva „Kyklop“, další jeho jízdy již zajistily elektrické „Bobiny“ z 50. let, které zahajovaly elektrický provoz v Československu.

Má to však háček. Vagony, které na historickém rychlíku jezdí, jsou sice staré a pečlivě restaurované, konstrukčně ale jde o tytéž vozy, které dodnes jezdí v běžném provozu například z Prahy do Děčína nebo z Brna do Olomouce. Konkrétní exempláře jsou sice až o dvacet let mladší, na první pohled ale spočívá jediný rozdíl v barvě koženky na sedadlech.

Historický vlak
Zdroj: ČT24

Když České dráhy vypravily svůj retro Ostravan potřetí a prozatím naposledy, byl téměř prázdný. Historický vlak – s vagony podobným těm z běžných rychlíků – vyjel z Prahy na železniční veletrh do Ostravy v pracovní den krátce před šestou ráno. Na cestě strávil až čtyři hodiny, tedy o celou hodinu více než nejrychlejší běžné vlaky, a jízdné bylo vyšší. Takovou variantu však zvolila jen hrstka cestujících.

Vedení drah je si vědomo toho, že nostalgické vlaky budou jenom těžko ziskové. Vypravení retro Ostravanu vnímá spíše jako příležitost k budování vztahu s novými zákazníky a jako reklamu. Dopravce je přesvědčen, že se zájem o jeho historický vlak zvedne, například již v září, kdy pojede retro Ostravan znovu, a to na Den železnice do Bohumína.

Retrorychlík
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Osmdesát milionů v trezoru. Reportéři ČT se zabývali kauzou exšéfa Správy železnic

Policie při rozsáhlém zásahu kvůli možnému předražování zakázek na železnici a silnicích objevila v trezoru šéfa Správy železnic Jiřího Svobody osmdesát milionů korun v hotovosti. Svoboda, kterého správní rada mezitím odvolala, tvrdí, že peníze patří jeho sedmaosmdesátiletému otci. Proto se i o něj nyní zajímají detektivové. Policie zamířila i k šéfovi Ředitelství silnic a dálnic Radku Mátlovi. Jemu policie zabavila telefon a počítač. Pro Reportéry ČT natáčeli Ondřej Golis a Adéla Paclíková.
před 2 hhodinami

Koalice ANO, SPD a Motoristů trvá na nominaci Turka

Koalice ANO, SPD a Motoristů trvá na seznamu nominantů na ministry, jak ho už dříve schválila, včetně poslance a čestného prezidenta Motoristů Filipa Turka. Po odpoledním jednání lídrů stran to uvedl místopředseda hnutí ANO Karel Havlíček. Šéf sněmovní frakce Motoristů Boris Šťastný předpokládá, že posun v nominaci Turka by mohlo přinést jednání prezidenta Petra Pavla s šéfem ANO Andrejem Babišem, který bude v úterý jmenován premiérem.
včeraAktualizovánopřed 5 hhodinami

Téměř na třetině stanic padly teplotní rekordy

Teplotní rekord pro 8. prosinec padl na 53 ze 172 meteorologických stanic, které fungují alespoň třicet let. Nejtepleji bylo v Žatci, kde teploměr dosáhl patnácti stupňů Celsia. Nové maximum má i nejstarší česká stanice v pražském Klementinu, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Nadprůměrně teplo má být i v dalších dnech, zejména v Čechách se vyjasní.
včeraAktualizovánopřed 6 hhodinami

V osadě Bedřiška zbourali dům, aktivisté protestovali na zastupitelstvu

V pondělí ráno proběhla demolice domu v bývalé hornické kolonii Bedřiška v Ostravě. Bourání začalo kolem půl sedmé, zhruba o půl deváté již dům, který v minulých dnech bránili aktivisté, nestál. Mluvčí obyvatel Bedřišky Eva Lehotská kroky městského obvodu odsoudila. Podporovatelé osady Bedřiška pak před polednem protestovali proti demolici na jednání zastupitelstva a odpoledne na náměstí. Kromě verbální výměny názorů se vše obešlo bez incidentů.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Česko je na prahu chřipkové epidemie

Tuzemsko stojí podle hlavní hygieničky Barbory Mackové na prahu chřipkové epidemie. Podle dat za minulý týden přibylo v Česku od týdne předchozího nemocných asi o šestinu, roste zejména počet nemocných dětí ve školním věku. Mezi různými infekcemi dýchacích cest se zvýšil podíl chřipky, pacientů za týden přibylo skoro o třetinu, uvedl Státní zdravotní ústav (SZÚ).
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Klempíř považuje za prioritu stabilitu, financování a dostupnost kultury

Kandidát Motoristů na ministra kultury Oto Klempíř označil diskusi s prezidentem Petrem Pavlem za noblesní. Řekl, že jeho prioritou ve funkci by byla stabilita nebo financování kultury, aby měly instituce i umělci dlouhodobou jistotu. Chce také, aby byla kultura dostupná všem. S Pavlem se shodli na nutnosti chránit nezávislost veřejnoprávních médií. Následoval ho Boris Šťastný, nominovaný na post ministra sportu. Kandidát na ministra životního prostředí Filip Turek se omluvil ze zdravotních důvodů, proti jeho jmenování má hlava státu výhrady.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Turek: Pokud to zdraví dovolí, sejdu se s prezidentem co nejdříve

Poslanec a čestný prezident Motoristů Filip Turek je s vyhřezlou ploténkou v jedné z pražských nemocnic a pod silnými léky na bolest, řekl předseda sněmovní frakce Motoristů Boris Štastný po svém jednání s prezidentem Petrem Pavlem. Od Turka mu předal omluvný dopis. Kandidát na ministra životního prostředí Turek řekl ČT24, že by se rád co nejdříve s Pavlem setkal, považuje to za zásadní. Nový termín pro případnou schůzku Hrad neoznámil.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Hejtmanem Karlovarského kraje se stal Petr Kubis

Zastupitelé Karlovarského kraje v pondělí zvolili novým hejtmanem Petra Kubise (ANO). V čele kraje střídá Janu Mračkovou Vildumetzovou (ANO), která v listopadu rezignovala z rodinných důvodů. Kubis je bývalým policistou a úřadujícím starostou Sokolova. V říjnu byl zvolen do sněmovny, poslaneckého mandátu se ale vzdal.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami
Načítání...