Odbory daly kvůli mzdám řidičů autobusů ultimátum do 15. března, pak hrozí stávkou

5 minut
O penězích na platy řidičů budou odbory jednat do 15. března
Zdroj: ČT24

Celoplošná stávka řidičů linkových autobusů se zatím odkládá – Odborový svaz dopravy její hrozbu prozatím nahradil ultimátem, které dal vládě, krajům a zaměstnavatelům. O penězích na vyšší platy řidičů budou odbory jednat do 15. března, až poté by vyhlásili stávku.

„Předsednictvo Odborového svazu dopravy je připraveno vést jednání do 15. března, v případě neúspěšných jednání vyhlásí předsednictvo stávku,“ oznámil po téměř čtyřhodinovém jednání za zavřenými dveřmi šéf svazu Luboš Pomajbík.

Kvůli platům šoférů se Pomajbík sejde s předsedkyní Asociace krajů Janou Vildumetzovou (ANO). Zároveň požádal o schůzku premiéra Bohuslava Sobotku (ČSSD). 

Pondělní jednání mezi vládou a Asociací krajů nepřineslo podle odborů žádné výsledky. Kraje od vlády nedostaly příslib, že jim stát na navýšení peněz pro šoféry přidá peníze. Odbory proto vyzvaly zaměstnance v dopravě k aktivní účasti ve stávce, pokud ji předsednictvo OSD vyhlásí. Zároveň prodloužily trvání celostátní stávkové pohotovosti.

10 minut
Předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík: V případě neúspěšných jednání vyhlásíme stávku
Zdroj: ČT24

Na mzdy může jít i rezerva na opravy silnic

Další příležitost získat peníze na platy řidičům budou mít kraje příští pondělí při jednání s vládou. Bude se jednat o částce 1,5 miliardy korun z vládní rozpočtové rezervy, která by měla primárně směřovat do oprav krajských silnic. Podle krajů by ale tyto peníze umožnily uvolnit prostředky, které by mohly jít na mzdy šoférům.

Podle Pomajbíka zatím tento návrh zcela smetený ze stolu není, přestože se proti vyplacení takto vysoké sumy z rezerv na předchozím zasedání postavil premiér Sobotka. Podle něj není rozumné už v únoru rozpustit téměř polovinu rezervních peněz. Kraje přitom vyčíslily požadavky dopravních firem na navyšování mezd na 800 milionů korun.

Od začátku letošního roku vláda nařízením zvýšila minimální mzdy pro řidiče ze 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč. Řidičům by se rovněž měl zvýšit příplatek za čekání mezi jednotlivými jízdami z 50 korun na hodinu na 88 Kč a nově byl zaveden příplatek 6,60 Kč za hodinu za práci v náročném prostředí.

Zvýšení platů se ale podle odborů týká jen šoférů pracujících v nejhůře platících firmách. Řidičů zaměstnaných u dopravců, kde pomocí kolektivního vyjednávání mají dojednané lepší pracovní podmínky, se lednové zvyšování mezd příliš nedotklo, uvedl Pomajbík.

Nejčastěji tak plat od ledna vzrostl z 24 na 28 tisíc hrubého – za zhruba 170 hodin práce a 75 hodin čekání v autobuse. Původní odhad přitom počítal s tím, že mzdy vzrostou o pět až sedm tisíc.

Některým řidičům prý plat naopak klesl

Řidiči nejsou spokojení například ani v Libereckém kraji. Navzdory tomu, že tam kraj dopravcům peníze na mzdy přidal. „Uzavřeli jsme s nimi dodatky ke stávajícím smlouvám. Na základě těchto dodatků jim můžeme poslat 5,7 milionu korun maximální částky pro jednoho dopravce,“ uvádí náměstek hejtmana pro dopravu Marek Pieter (SLK).

Podle odborů řidičům platy nevzrostly o tolik, kolik čekali. A některým z nich prý plat paradoxně dokonce i klesl. „Přidali to, co měli. Ale nejsme spokojení, protože sebrali to, co nemuseli dát,“ říká jeden z řidičů z Jablonce nad Nisou. „Někomu dali míň, někomu dali víc. Nevím, podle jakého metru se to bere,“ dodává další.

„Všechny dopravní společnosti vyplatily mzdy přesně podle nařízení vlády a prováděcí metodiky ministerstva práce a sociálních věcí. Tak jsme učinili i my a bohužel se to občas rozchází s představami řidičů,“ připouští ředitel společnosti Busline Radek Chobot.

Odbory kritizují například to, že ti řidiči, kteří nemají nárok na příplatek za čekání mezi jízdami, si přilepšili nejméně. „Víme, že se to nejvíc dotklo řidičů MHD, protože ti nemají žádné čekačky,“ uvádí předseda jablonecké základní odborové organizace BusLine Jiří Kuchynka. I v Libereckém kraji proto někteří řidiči zvažují, že se k chystané stávce připojí.   

Ústecký kraj zvažuje vlastní podnik

Odbory řidičů linkových autobusů v Ústeckém kraji jsou s přípravou stávky o poznání dál než kolegové jinde. Stávku už vyhlásili na středu 8. března a až večer ohlásili, že do pátku se rozhodnou, jestli počkají na výsledky dalšího vyjednávání. Ústecký kraj se totiž s dopravci stále nedohodl a zvažuje, že by si pro veřejnou dopravu založil vlastní dopravní podnik. 

Dopravci teď Ústeckému kraji poslali, kolik potřebují navíc peněz, aby splnili vládní nařízení o navýšení platů. Částky se liší až pětinásobně, od 1,19 až po 5,10 korun za kilometr. V jednom případě při průměrně odjetých dvou stech kilometrech by si řidiči přilepšili denně o více než tisíc korun.

Podle dopravců záleží i na jízdním řádu. „Vychází to v každé oblasti jinak. Pokud se v oblasti významně čeká, to znamená, že řidiči nocují na nocležnách, tak samozřejmě tam je cena vyšší,“ vysvětluje ředitel BusLine Radek Chobot.

Navýšení požadované dopravci
Zdroj: Ústecký kraj

„Zvážíme dodatky, jestli nebudeme chtít po dopravci toto znovu přepočítat, protože toto podle nás není reálné,“ reagoval náměstka hejtmana pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM). Zastupitelé proto začali zvažovat vlastní dopravní podnik pro případ, že by dopravci vypověděli smlouvy.

Třeba Teplice ale dopravní podnik prodali před deseti lety a hromadnou dopravu si objednávají. Prý je to levnější. „Vlastní dítě stojí vždycky více než cizí. Vlastní organizaci prostě nemůže nechat padnout, u cizí máte daleko větší vyjednávací schopnosti,“ tvrdí primátor Teplic Jaroslav Kubera (ODS).

Ústecký kraj platí ročně dopravcům asi půl miliardy korun. Vypočítal si, že vlastní podnik by ho stál o 50 milionů víc. „Mohl by být problém, pokud by nám stávající dopravci autobusy nechtěli odprodat,“ poznamenal náměstek Komínek. Dopravci se k nápadu kraje vyjadřovat nechtějí, s tím, že jednání stále probíhají a takové plány jsou předčasné.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Decroix: Babišův vliv na Agrofert nesmí přetrvávat skrytě. Dobrý krok, cení Koten

Zástupci budoucí vládnoucí koalice ocenili rozhodnutí šéfa ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert, aby se vyhnul střetu zájmů. Ministryně spravedlnosti v demisi Eva Decroix (ODS) Babišův krok rovněž vítá, upozorňuje však, že musí stanovené podmínky skutečně splnit a v holdingu neudržovat ani neformální vliv. Podle poslance Radka Kotena z hnutí SPD, jež s ANO a Motoristy zasedne ve vládě, by se Babišův krok neměl dále zpochybňovat.
11:15Aktualizovánopřed 30 mminutami

Meteorologové varují před náledím

Převážně v Čechách a na Českomoravské vrchovině se může od pátečního večera do sobotního rána tvořit náledí. Informoval o tom Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), který vydal výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí. Podle meteorologů hrozí na neošetřených komunikacích problémy v dopravě, opatrní by měli být i chodci.
před 42 mminutami

Nová vláda by o důvěru sněmovny mohla žádat 13. ledna, uvedl Okamura

Hlasování Poslanecké sněmovny o důvěře vládě Andreje Babiše (ANO) by se dle koaliční rady ANO, SPD a Motoristů mohlo odehrát 13. ledna, uvedl šéf dolní komory Tomio Okamura (SPD). K samotnému jmenování vlády by dle něj mělo dojít pár dní poté, co prezident Petr Pavel jmenuje Babiše premiérem. K tomu má dojít v úterý 9. prosince.
11:35Aktualizovánopřed 43 mminutami

Trust na správu Agrofertu bude snazší založit dle cizího práva, říká právnička

Strukturu pro správu Agrofertu, se kterou počítá kvůli řešení svého střetu zájmů předseda hnutí ANO a kandidát na premiéra Andrej Babiš, bude podle Marie Zámečníkové z Právnické fakulty Masarykovy univerzity jednodušší založit podle jiného než tuzemského práva.
před 48 mminutami

Advent na blátě. Příští týden půjdou teploty nad deset stupňů

Bláto místo závějí, déšť místo sněhu. A teploty blížící se 15 stupňům nad nulou – to není tradiční představa adventu. Ale již za pár dní to podle předpovědi počasí bude realita Česka.
před 1 hhodinou

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 1 hhodinou

Jde správným směrem, ale bude záležet na provedení, hodnotí experti Babišův krok

Rozhodnutí Andreje Babiše (ANO) vzdát se Agrofertu je krok správným směrem, ale bude záležet na konkrétním provedení, aby byl vyloučen i případný neformální vliv budoucího premiéra na koncern, míní experti. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že převede Agrofert do slepého svěřenského fondu.
09:06Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Babišův krok je dle Nachera nadstandard. Vazby na Agrofert přetrvají, míní Dvořák

Rozhodnutí šéfa hnutí ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert jde dle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) nad rámec toho, co vyžaduje zákon o střetu zájmů. Sdělil to v Událostech, komentářích moderovaných Danielem Takáčem. Ministr pro evropské záležitosti v demisi Martin Dvořák (STAN) řekl, že respektuje Babišovu dohodu s prezidentem Petrem Pavlem, kterému to stačí na to, aby šéfa hnutí ANO jmenoval premiérem. Otázky ohledně konfliktu zájmů nicméně podle něj přetrvávají.
před 3 hhodinami
Načítání...