Našel se král králů. Největší Tyrannosaurus rex žil dlouhý život plný násilí

Paleontologové z University of Alberta informovali o objevu zatím největší kostry Tyrannosaura rexe. Současně je to vůbec největší kostra dinosaura, která kdy byla nalezena v Kanadě.

Monstrózně velký Tyrannosaurus rex měřil na délku přibližně 13 metrů. Od svých objevitelů dostal jméno Scotty, podle whisky, kterou si vědci na jeho objev připíjeli. Žil v oblasti dnešního Saskatchewanu v době před 66 miliony let.

„Byl to opravdu král králů,“ komentoval nález jeho autor, paleontolog Scott Persons s narážkou na význam jména tohoto dravého dinosaura. Tyrannosaurus rex totiž znamená tyranský královský ještěr. „Mezi tyranosaury jsme pozorovali značné rozdíly ve velikosti,“ uvedl vědec. „Někteří jedinci byli protáhlejší než ostatní, jiní zase byli výrazně robustnější. Scotty je typickým příkladem robustního typu. Když jsme pečlivě změřili jeho nohy, kyčle a ramena, ukázalo se, že je tím nejstatnějším T-rexem vůbec.“

Největší mezi velkými

Z kosterních pozůstatků nohou vyplývá, že Scotty musel vážit nejméně 8800 kilogramů, což z něj dělá nejtěžšího známého dravého dinosaura, jakého věda zná. Stejně masivní jako jeho velikost byl i projekt, který ho prozkoumal.

Kostra tohoto tyranosaura byla objevena už roku 1991, kdy byl k tělu povolán jeden z nejlepších paleontologů své doby, Kanaďan Phil Currie. Brzy se ukázalo, že dinosaurus leží v pevném pískovci tak nešťastně, že se k němu téměř nedá dostat. Jen samotné výkopové práce proto trvaly více než deset let. A teprve potom mohli vědci začít pracovat na sestavování třináctimetrové kostry a přesném popisu všech jejích částí – to zabralo dalších deset let. A až v průběhu této části výzkumu se začalo ukazovat, jaké monstrum Scotty byl.

A vyniká nejen svými rozměry, ale také věkem. „Scotty je vůbec nejstarší známý T-rex,“ vysvětluje profesor Persons. „A tím myslím, že na narozeninovém dortu by měl ze všech tyranosaurů nejvíc svíček. Věk dinosaura se dá poznat podle toho, že rozříznete jejich kosti a pak studujete vzory jejich růstu. A Scotty je zcela dorostlý.“

Dinosauří veterán

Tito draví dinosauři rychle rostli, rychle žili a také rychle umírali; Scotty patřil k výjimkám, protože zemřel ve věku kolem třiceti let. „Na tyranosauří poměry se dožil neobvykle vysokého věku. A byl to život plný násilí,“ doplnil paleontolog. „Po celé jeho kostře jsou stopy nějakých patologických jevů – jde o místa, která byla způsobena nejrůznějšími vážnými poraněními.“

Scotty toho musel během svého dlouhého života zažít spoustu, mezi jeho zraněními se našla zlomená žebra, zanícená čelist a zřejmě kousnutí od jiného tyranosaura na ocase. Menších poranění bylo nepočítaně.

„Věřím, že stále budeme nacházet větší a větší nálezy,“ dodal Persons. „Ale právě teď je tento konkrétní Tyrannosaurus rex největším suchozemským predátorem všech dob.“ Rekonstruovaná kostra tohoto predátora bude k vidění od května letošního roku v Royal Saskatchewan Museum v Kanadě.