Několika tisícům Poláků svitla naděje, že by mohli získat zpátky své peníze za takzvané Maluchy zakoupené během komunismu. Tehdy populární Fiaty 126 si předplatili, auta ale nikdy nedostali. Polská vláda teď připravila speciální kompenzace. Peníze jim vrátí i s úroky za více než 35 let.
Za komunismu si je neúspěšně předplatili. Chystá se kompenzace za „Maluchy“
Fiat 126 se sloganem „Menší je lepší“ se začátkem 70. let proháněl po ulicích západních metropolí, kde platil za ideální auto do města. V licenci se ale vyráběl i v komunistickém Polsku, tam dostal přezdívku Maluch, tedy mrňous nebo prcek.
Fiat 126p se za komunismu v Polsku stal symbolem rodinného vozu. Tomu odpovídala i cena. Kdo si jej chtěl pořídit, ten musel vynaložit nejméně dvacet průměrných měsíčních platů.
„To byly s dneškem úplně neporovnatelné výdaje. Bylo to, jako byste si dnes kupovali dobré BMW nebo Mercedes,“ míní majitel Malucha Michal Krasucki.
Odškodné skoro dvě stě tisíc
Maluchů bylo málo, zájemců miliony. Lidé si je museli předplácet. Částku skládali až deset let dopředu. Na řadu těch, kteří si auta zaplatili po roce 1981, se nedostalo a po pádu režimu jim nikdo nevrátil ani peníze. Vláda je teď hodlá odškodnit.
„Pokud zaplatili a nic nedostali, mají peníze dostat zpět. Otázkou je, kolik peněz,“ říká Krasucki.
Nárok mají stovky lidí, kteří si předplatili Fiaty 126 a starší typy 125. S úroky se může odškodné vyšplhat až k v přepočtu 190 tisícům korun. „Lidé mají právo na vrácení svých příspěvků spolu s úroky a na náhradu ve výši stanovené ministrem financí,“ uvedlo v listopadu polské ministerstvo financí.
Problém je, že se o peníze musí lidé hlásit s originálním, někdy i téměř půl století starým potvrzením o koupi.
Idol fanoušků motorismu
Maluchy jsou v Polsku fenoménem. Jejich výroba trvala až do roku 2000. Nakonec se jich vyrobilo kolem 4,5 milionu. Každý rok se pořádají akce a srazy nadšenců, jako je Michal Krasucki. Ten s autem za dobrého počasí stále jezdí do práce. Prý se všude vejde.
Věří, že by svůj vůz na trhu s veterány prodal v přepočtu za asi 250 tisíc korun. Výrobcem nově zvažovanou verzi s elektrickým pohonem už by si nekoupil. Má být totiž výrazně větší.