Ukrajinská letecká firma Antonov staví na utajeném místě druhý exemplář největšího nákladního letounu světa An-225 Mrija (ukrajinsky Sen) jako náhradu za stroj, který na počátku invaze zničila ruská vojska na letišti Hostomel u Kyjeva. Nová Mrija je hotova ze třiceti procent, uvedl generální ředitel společnosti Jevhen Havrylov podle listu Bild při otevírání výstavy na lipském letišti, kde původní Mrija bývala pravidelným hostem.
Ukrajinci pracují na nové Mrije. Nahradí stroj zničený Rusy
„Práce nad novým letadlem pokračují v utajeném objektu. Díly z rozstříleného letadla a nové součástky budou přidány k druhému exempláři An-225, který nikdy nebyl dokončen,“ uvedl šéf firmy. Náklady na dokončení druhé Mriji odhadl na pět set milionů eur (asi 12,13 miliardy korun).
Společnost Antonov nicméně údaje z interview upřesnila, uvedl server RBK-Ukrajina. „V současnosti začaly konstruktérské práce. Podle názoru expertů je nyní k dispozici přibližně třicet procent dílů, které lze použít pro stavbu druhého stroje,“ uvedla firma. A pokud jde o odhad nákladů na stavbu druhé Mriji, pět set milionů je minimální částka, ale spíše je předčasné hovořit o konkrétní sumě. Další podrobnosti o stavbě mají podle firmy následovat „hned po vítězství Ukrajiny ve válce proti Rusku“.
Deník Ukrajinska pravda poznamenal, že Rusy zničené letadlo se nedá opravit, ale stroj měl dvojče, které bylo postavené z šedesáti procent, než byla jeho výroba po rozpadu Sovětského svazu přerušena. Dokončit tento letoun ale není vůbec jednoduché, protože řada součástek je unikátních. Naštěstí část dílů lze vzít z poničeného letadla, kupříkladu tři motory či podvozek.
Roky práce
Ukrajinští představitelé hned po zprávě, že největší provozovaný nákladní letoun světa shořel v hangáru při ruském bombardování letiště, slibovali, že An-225 postaví znovu. „Rusko možná zničilo naší Mriju, ale nikdy nedokáže zničit náš sen o silném, svobodném a demokratickém evropském státu. Zvítězíme!“ vyjádřil se například ministr zahraničí Dmytro Kuleba.
Státní zbrojní společnost Ukroboronprom v reakci na uvedenou zprávu na Facebooku napsala, že An-225 bude obnoven. Podle odhadů by to mělo trvat pět let a stát až tři miliardy dolarů (téměř 66 miliard korun).
Mriju vyvinuli konstruktéři v bývalém Sovětském svazu pro přepravu raketoplánu Buran a stroj poprvé vzlétl v roce 1988. Obří letoun se vzletovou hmotností 640 tun, délkou 84 metrů a rozpětím křídel 88,4 metru byl jediným exemplářem. Letadlo bylo stále v provozu, přičemž naložené uletělo přibližně čtyři tisíce kilometrů. Ukrajinská společnost ho pronajímala k přepravě nadměrných nákladů. Několikrát Mrija přiletěla i do Česka, pomáhala například s přepravou techniky české armády do zahraničních misí.