Letoun An-148 ruských aerolinek se zřítil jen několik minut po startu z Moskvy. Potvrdilo to ministerstvo pro mimořádné situace. Letadlo Saratovských aerolinií s 71 lidmi na palubě odstartovalo z letiště Domodědovo a mířilo do města Orsk u hranic s Kazachstánem. Podle některých informací mohl být stroj zničen už ve vzduchu. Podle záchranářů havárii nemohl nikdo z lidí na palubě přežít.
U Moskvy se zřítilo dopravní letadlo, na palubě bylo 71 lidí
Očití svědci podle ruských médií hlásili, že letadlo už ve vzduchu hořelo a někteří mluvili i o tom, že slyšeli velkou explozi. Stroj dopadl v Ramenském okrese asi 80 kilometrů od Moskvy. Ministerstvo pro mimořádné situace později upřesnilo, že letadlo havarovalo u vesnice Stěpanovskoje, asi 130 kilometrů jihovýchodně od Moskvy. Dřívější informace označovaly jako místo nehody okolí vesnice Argunovo.
Na palubě bylo 65 pasažérů a šest členů posádky. Většina pasažérů byla obyvateli Orenburského kraje, v němž Orsk leží, uvedl mluvčí tamního gubernátora. Na palubě byl i jeden člověk z Petrohradu a tři cizinci, mezi nimiž byl jeden cestující ze Švýcarska a jeden z Ázerbájdžánu. České ministerstvo zahraničí nemá informace, že by mezi oběťmi byl občan České republiky. Mezi pasažéry byly i tři děti.
Podle Interfaxu se už na místo havárie dostali záchranáři, kteří potvrdili nález těl. Ministr dopravy, který je také na místě, uvedl, že nikdo z lidí na palubě nepřežil, což už dříve předpokládali i záchranáři. Prokuratura to ale ještě nepotvrdila. Nalezená těla jsou podle ministra v takovém stavu, že pro identifikaci obětí bude třeba testů DNA.
Prokuratura původně vydala prohlášení, že všichni lidé na palubě zemřeli, později ale prohlášení vyměnila za jiné, v němž tato informace chybí. Oficiálně tak úmrtí všech lidí na palubě potvrzeno není.
Podle ministerstva pro mimořádné situace pracuje na místě přibližně 200 lidí a desítky vozů techniky, na místě budou pracovat nepřetržitě. Pomáhat jim mají i drony. Situaci jim ale komplikuje tma a zesilující sněžení.
Letadlo zmizelo z radarů podle Interfaxu krátce po odletu z Moskvy a spojení s posádkou se už nepodařilo navázat. Podle zdroje agentury TASS se letadlo ztratilo z radarů do deseti minut po startu, některé zdroje uvádějí sedm minut.
Jiná ruská média s odkazem na službu Flightradar píší, že stroj se ztratil z radarů pět minut po startu. V okamžiku, kdy dispečeři ztratili s letounem spojení, se nacházel ve výšce přibližně 1900 metrů, dodal zpravodaj ČT v Moskvě Miroslav Karas.
Letadlo se možná rozpadlo už ve vzduchu
„Začínají přicházet informace, že ke zkáze toho letounu došlo už ve vzduchu, trosky dopadly na zem, potvrdily to první snímky ze vzduchu, patrně z vrtulníku,“ uvedl zpravodaj ČT Karas. Některá média proto podle něj spekulovala o terorismu.
Server Gazeta.ru píše, že pilot před pádem letadla informoval dispečery o závadě a žádal o povolení k nouzovému přistání ve městě Žukovskij, které leží asi třicet kilometrů od místa havárie. Podle agentury TASS to ale tamní letiště nepotvrdilo. Také Vyšetřovací výbor Ruské federace, obdoba americké FBI, později uvedl, že posádka žádné poruchy nehlásila.
Agentura Interfax zase s odvoláním na své zdroje napsala, že se letoun při vzletu mohl srazit s vrtulníkem Ruské pošty. Podle očitých svědků bylo na místě havárie nalezeno mnoho dopisů, napsala Novaja gazeta.
Pošta ale informaci odmítla s tím, že vrtulníky ve svém leteckém parku nemá. Nález dopisů na místě havárie vysvětluje tím, že na palubě se nacházela taška s poštovní korespondencí o hmotnosti asi 20 kilogramů. Později uvedla, že nešlo o dopisy, ale reklamní letáky.
Verzi o tom, že se stroj rozpadl už ve vzduchu, podporuje také fakt, že trosky letadla jsou rozmístěné na ploše o průměru jednoho kilometru, dodal Karas. Ministerstvo pro mimořádné situace uvedlo, že na místě havárie nebyly nalezeny žádné úlomky vrtulníku.
Podle záchranářů mohlo být příčinou neštěstí špatné počasí, chyba posádky nebo technický problém. V době havárie panovalo v okolí Moskvy mrazivé počasí se sněhovými přeháňkami. Ministerstvo pro mimořádné situace už oznámilo, že byla nalezena první černá skříňka.
Ruská prokuratura zahájila trestní řízení pro podezření z porušení pravidel bezpečnosti leteckého provozu. Sestavení speciální komise pro vyšetření incidentu pak ruské vládě nařídil prezident Vladimir Putin, který zároveň prostřednictvím svého mluvčího Dmitrije Peskova vyjádřil soustrast všem, kteří přišli o své blízké.
V ruských médiích se také objevila nepotvrzená informace, že stroj nebyl před letem ošetřen nemrznoucí kapalinou s tím, že takto rozhodl kapitán letadla.
Případné selhání systému odmrazování označil za možnou příčinu havárie viceprezident odborové organizace ruského letového personálu Alfred Malinovskij, píše Interfax. Podle Malinovského se mohl do motoru dostat kus ledu, což mohlo vést k výbuchu.
Havarované letadlo bylo vyrobeno v roce 2010
Saratovské aerolinie vznikly podle agentury TASS v květnu 1994 a kromě vnitrostátních letů v Rusku obsluhují také mezinárodní charterové lety a spoje mezi různými destinacemi v Arménii a Gruzii. Kromě letounů An-148 používají také stroje typu Jak a letadla Embraer brazilské výroby, která si pořídily jako první ruská letecká společnost.
Mluvčí Saratovských aerolinií uvedla, že ohledně dobrého technického stavu letadla nepanovaly žádné pochybnosti. Havarovaný An-148 byl vyroben v Rusku v roce 2010 a dopravce jej využíval od roku 2016. Certifikát osvědčující jeho letovou způsobilost byl podle TASS platný až do letošního června.
Letouny Saratovských aerolinií dosud nikdy nebyly zapojeny ve smrtelných nehodách, které jsou v Rusku poměrně časté. Podle britské zpravodajské stanice BBC ale dostaly aerolinky v roce 2015 zákaz provozovat mezinárodní lety poté, co přepadová kontrola zjistila, že v kabině se nachází i někdo jiný než členové posádky. Společnost se proti zákazu odvolala a od roku 2016 obnovila charterové mezinárodní lety.