TGV neboli Vysokorychlostní vlak (Train à Grande Vitesse) patří nepochybně k tomu, nač může být Francie ve své moderní historii nejvíce hrdá. Původně oranžové, později stříbro-modré a dnes převážně bílé a černé rychlovlaky neobyčejným způsobem propojily Paříž i se vzdálenými regiony a dramaticky změnily způsob, jak Francouzi žijí, pracují a cestují. Francouzská národní železniční společnost (SNCF) provoz TGV slavnostně zahájila 22. září 1981. Od 27. září téhož roku začal pravidelný provoz těchto prvních evropských rychlovlaků na první trati mezi Paříží a Lyonem.
Byl to úkol, který bývalý konstruktér vozů Porsche James Cooper splnil – vytvořit ladný aerodynamický tvar stroje, který se tehdejším vlakům nebude vůbec podobat. Konstruktéři se inspirovali japonským šinkansenem a stvořili francouzskou chloubu.
Historickou první trať mezi Paříží a Lyonem dnes ujede vlak TGV za dvě hodiny. Systém tras se navíc rozšířil. První oranžový vlak doplňují další, lišící se barevně podle toho, kam směřují. V roce 2007 překonal nový typ rychlovlaku Duplex světový rekord rychlostí 575 km za hodinu, řekl zpravodaj ČT v Paříži Jan Šmíd.
Vláda chce v následující dekádě i s dalšími evropskými zeměmi tento způsob dopravy dál rozvíjet. „Je to lidský příběh, který přiblížil rodiny a přátele. Francouze, ale také velkou část Evropy,“ řekl francouzský prezident Emmanuel Macron.
Budování vysokorychlostních tratí je však stále náročnější a naráží na odpor ze strany ochránců životního prostředí. I proto se zatím nedaří propojit Paříž s Azurovým pobřežím či Lyon s italským Turínem, dodal zpravodaj.
