Na kontejnerové lodi, která narazila do mostu v Baltimoru a způsobila jeho zřícení, se nachází přes 750 tun nebezpečných látek. Některé kontejnery jsou podle vyšetřovatelů poškozené a uniká z nich obsah, rizikový ale není. Ve čtvrtek Národní úřad pro bezpečnost dopravy vyslechne oba lodivody. Potápěči vyzvedli těla dvou pohřešovaných, další čtyři jsou dle kriminalistů také po smrti, policie mezitím pozastavila záchranné práce.
Potápěči v Baltimoru vyzvedli dvě těla, unikající látky dle úřadů neznamenají riziko
Úřady informovaly o nalezení těl dělníků ve věku pětatřiceti a šestadvaceti let, záchranné práce běžely do setmění. „Krátce před desátou hodinou dopoledne potápěči lokalizovali červený pick-up asi osm metrů hluboko v oblasti středního rozpětí mostu. Potápěči vyprostili dvě oběti této tragédie uvězněné ve vozidle,“ oznámil Roland L. Butler z marylandské státní policie.
„Necelou hodinu po zřícení, o půl třetí ráno, jsme měli potápěče ve vodě, aby zahájili pátrací a záchranné práce. Dnes ráno jsme měli potápěče ve vodě od šesti,“ shrnul ve středu guvernér Marylandu Wes Moore.
Pátrání je nyní pozastaveno. Vzhledem k nízké teplotě vody a době, která uplynula od zřícení mostu, je téměř jisté, že pohřešovaní čtyři muži jsou taktéž po smrti. Policie proto přechází do další fáze – vyprošťování.
„Dokončili jsme veškeré pátrací práce v oblasti kolem vraku. Na základě sonarových skenů jsme pevně přesvědčeni, že vozidla jsou uzavřena v konstrukci a betonu, který jsme viděli spadnout,“ konstatoval Butler.
Lodivod volal o pomoc, posádka měla shodit kotvu
Paralelně se rozjelo vyšetřování příčin nehody. Národní úřad pro bezpečnost dopravy vyzdvihl z lodi přístroj, který monitoroval její pohyb, k dispozici je šest hodin záznamu. „Soustředíme se na shromažďování trvanlivých důkazů, tedy na dokumentaci místa činu, jako je třeba pořizování fotografií nebo odebírání jakéhokoliv druhu elektroniky nebo součástek, všeho, co zmizí, jakmile je místo činu uklizeno,“ přiblížila Jennifer Homendyová ze zmíněného úřadu.
Zmínila mimo jiné, že data z „černé skříňky“ odpovídala ztrátě pohonu, o níž loď informovala ještě před nehodou, definitivně ale zatím tato verze potvrzená není. Ukázalo se také, že posádka dostala rozkaz spustit kotvu, zřejmě aby plavidlo zpomalila. Lodivod také několik minut před srážkou volal do přístavu, aby poskytl tažnou loď – šlo o vůbec první známku toho, že je něco v nepořádku.
Inspektoři se během středy na loď dostali, podle nich jsou nebezpečné látky v šestapadesáti kontejnerech, celkem dávají dohromady přes 750 tun nákladu. Některé jsou navíc porušené a jejich obsah vytéká na hladinu. „Většinou jde o žíraviny, hořlaviny a různé nebezpečné materiály třídy devět, mezi které patří lithium-iontové baterie,“ poznamenala Homendyová.
Viceadmirál Peter Gautier ujistil, že veřejnosti kvůli úniku látek riziko nehrozí.
Homendyová se vyjádřila také o kondici mostu, který loni prošel inspekcí, jež stavbu shledala „uspokojivou“. Podotkla, že způsob konstrukce mostu znamenal, že selhání jednoho strukturálního prvku „by pravděpodobně způsobilo kolaps části nebo celého mostu“.
Přístav stojí, doprava je přetížená
S tragédií se vyrovnávají rodiny obětí i ti, kterých se zřícení mostu osobně dotklo, krizi ale zažehnává i celý Baltimore a Maryland. Přístav je zásadní pro americké hospodářství, na lodích odtud vyplouvá nejvíce automobilů a zemědělských strojů.
„Právě teď nemůžeme nic vyvézt, vývoz byl zastaven. A samozřejmě nemůžeme ani nic naložit do kontejnerů, které by odjely ze země, protože nejsou žádné lodě, na které bychom to naložili. Lodní doprava se zastavila,“ popsal šéf místní obchodní společnosti Greg Williams.
Poradce Bílého domu pro dopravu Pete Buttigieg zdůraznil, že přímo spojeno s činností přístavu je osm tisíc pracovních míst. „Jedná se o důležitý přístav pro dovoz i vývoz a je to největší americký přístav pro manipulaci s vozidly,“ ozřejmil někdejší uchazeč o oválnou pracovnu.
Zatímco lodní provoz stojí, silniční doprava v oblasti je přetížená. Most byl se dvěma tunely jednou ze tří zpoplatněných spojnic břehů přístavu – a jako jediný umožňoval průjezd kamionů a nebezpečného nákladu.