Izraelci tento týden zprovoznili rychlodráhu do Jeruzaléma. Vzhledem k náročnému terénu vede většinou v tunelech a překonává výškový rozdíl přes 700 metrů. Izraelské dálnice bývají ucpané a nová trať to má zčásti napravit. Pro turisty, kteří míří do posvátného města tří náboženství, znamená revoluci v cestování.
Nepřetržité stoupání a výškový rozdíl přes 700 metrů. Izrael otevřel rychlodráhu do Jeruzaléma
„Tel Aviv a Jeruzalém, dva protipóly izraelského životního stylu, se teď k sobě přiblížily na pouhou půlhodinu jízdy,“ říká blízkovýchodní zpravodaj ČT David Borek.
Úsek vede v nepřetržitém stoupání a v tunelech, ten nejdelší má jedenáct kilometrů. Kvůli alespoň částečnému vyrovnání výškového rozdílu je koncová stanice umístěna osmdesát metrů pod zemí a může tak sloužit i jako protiatomový kryt, podotýká Borek.
Nová dráha usnadní cestu do Jeruzaléma i nábožensky orientovaným poutníkům z celého světa. Ti mohou na letišti v Tel Avivu rovnou nastoupit na vlak.
Stavba se časově protahovala
Dokončení trati se posunulo o více než deset let a ani teď nefunguje kompletně. Izraelský premiér už sice slavnostně zahájil provoz, ale ještě stále se na ní pracuje. Stavba také výrazně překročila rozpočet. „Tunel do Jeruzaléma je v něčem podobný pražskému tunelu Blanka,“ říká Borek.
Do budoucna se plánuje prodloužení železnice až ke Zdi nářků. Končit by měla v jejím podzemí, uzavřel Borek, který na místě natáčel.