Irští přepravci se plaví rovnou do Cherbourgu. Vyhýbají se tak zdlouhavým celním procedurám v Anglii

Brexit přístavu Cherbourg prospěl (zdroj: ČT24)

Ani půl roku od brexitu neproudí zboží mezi Velkou Británií a Evropskou unií hladce. Na nutnosti potíže vyřešit se v Londýně shodla i německá kancléřka s britským premiérem. Některým městům přitom komplikace v obchodní výměně pomohly. Vzrostl třeba význam donedávna opomíjeného francouzského přístavu Cherbourg.

Brexit postavil Cherbourg na nohy, stal se oblíbenou destinací hlavně pro irské přepravce, kteří se chtějí vyhnout zdlouhavým celním procedurám v Anglii. A míří proto do dosud málo využívaného přístavu v Normandii.

„Přeprava kamionů se od začátku roku zvýšila trojnásobně, nárůst začal v lednu a únoru, ale podle květnových čísel se tento objem nemění,“ konstatuje ředitel přístavu v Cherbourgu Yannick Millet.

Na první pohled to příliš smyslu nedává. V minulosti volili Irové trasu přes Anglii, nalodili se v Doveru a dorazili do Calais. Vše trvalo kolem jedenácti hodin. Teď si cestu o šest hodin prodlužují tím, že se plaví rovnou do Cherbourgu. Tvrdí, že se jim to vyplatí.

Irové se teď plaví rovnou do Cherbourgu
Zdroj: ČT24

„V Anglii je příliš potíží kvůli clům. Když bylo dříve všechno jednodušší, cesta byla rychlejší, ale dnes je to katastrofa,“ vysvětlují řidiči kamionů.

Celní byrokracie v Anglii spojená s brexitem tak pomáhá přístavu vzkvétat. Za měsíc tu odbaví přibližně deset tisíc lodí. V reakci na zvýšený zájem z irské strany dokonce najímají nové pracovní síly.

V protikladu s obchodní výměnou je ale výrazně složitější osobní přeprava od Calais až po pobřeží Bretaně. K brexitu se připojily důsledky epidemie koronaviru a jedním z přístavů, kde to poznali téměř okamžitě, je právě Cherbourg. „V přepravě osob jsou následky citelné. Linka Brittany Ferry, která měla být v provozu od června, bude otevřena až na konci měsíce, takže spojení s Anglií prakticky neexistuje,“ potvrzuje Millet.

Situace se může změnit až se zlepšením epidemické situace. Při dopravě zboží zatím volí přepravci delší trasu před celními komplikacemi, kvůli kterým by museli řidiči čekat v přístavech víc než několik hodin.