Před dvěma lety francouzská vláda oznámila, že na okresních silnicích snižuje rychlost z 90 na 80 kilometrů v hodině. Chtěla tak snížit počet nehod v zemi. Právě toto opatření spoluiniciovalo vlnu protestů takzvaných žlutých vest, které vládou silně otřásly. Teď se povolená rychlost na řadě míst vrací na vyšší limit.
Dílčí vítězství žlutých vest. Na francouzských silnicích se opět bude moci jezdit rychleji
Vláda předala nejvyšší povolenou rychlost na státních silnicích do kompetence regionů. Právě její snížení z 90 na 80 kilometrů v hodině a zdražení benzinu stálo na počátku hnutí, které svými protesty výrazně oslabilo reformní snahy prezidenta Emmanuela Macrona.
Snížení povolené rychlosti nesli těžce hlavně lidé, kteří musí v oblastech bez železnice a s nedostatečným autobusovým spojením jezdit denně do práce automobilem. Mnozí řidiči viděli ve snížené rychlosti skrytou daň a útok na své peněženky. Argumentu, že důvodem je snížení počtu nehod a záchrana životů, nevěřili.
Útoků na radary proto výrazně přibylo. Během následujícího roku jich odpůrci opatření zničili čtyřikrát víc než činí roční průměr. „Nenecháme je zničené. Každý radar opravíme a instalujeme znovu,“ komentoval situaci delegát ministerstva pro bezpečnost silničního provozu Emmanuel Barbe.
Ke změně přikročily dva departementy
Rychlost zatím zvyšují dva departementy na 950 kilometrech silnic. Brzy by se k nim měly připojit až tři desítky dalších. Úmyslně přitom vybírají bezproblémové komunikace, na kterých dochází průměrně k menšímu počtu nehod.
Vláda chce k bezpečnosti provozu přispět novými typy radarů, kterých jsou na území Francie instalovány už tři stovky, a do konce roku by jich mělo být čtyřikrát více. Dokáží měřit rychlost v obou směrech, ale hlavně, díky jejich výšce je mnohem obtížnější vyřadit je z provozu.