Žďákovský most se konečně dočká opravy

Orlík nad Vltavou (Písecko) – Po pěti letech čekání na peníze a především na rozhodnutí úřadů začne rekonstrukce Žďákovského mostu přes Orlickou přehradu. Kvůli havarijnímu stavu na něj již od roku 2010 nesmějí nákladní auta, až nyní ale silničáři vyhráli soud, který jim umožňuje uzavřít smlouvu s firmou, která most opraví.

Ředitelství silnic a dálnic smí uzavřít smlouvu na rekonstrukci Žďákovského mostu. Téměř po roce tak rozhodl soud. Potvrdil tak předchozí verdikt Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Během sporů platila předběžná opatření, která silničářům znemožňovala kontrakt uzavřít. „Pokud teď vše půjde tak, jak má, jsme připraveni začít s opravou na jaře příštího roku,“ uvedla pověřená ředitelka ŘSD Soňa Křítková. Práce potrvají 28 měsíců, zhruba půl roku má být most zcela uzavřen. Náklady na zakázku budou hrazeny ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Ačkoli jde o proslulou a technicky pozoruhodnou stavbu, je obloukový most nad vltavským údolím již léta v havarijním stavu. Koncem 90. let byl most zcela uzavřen, nouzová oprava ale situaci zlepšila jen částečně. Od dubna 2010 na Žďákovský most nesmějí vjíždět nákladní auta. Protože je most součástí státní silnice I/19 z Plzně do Tábora, znamená to závažnou komplikaci pro celý region. Kamiony uzavírku objíždějí přes Písek, kde zesílená doprava přispěla ke zhoršení stavu obchvatu, kvůli dlouhodobé uzavírce Žďákovského mostu ale nebylo možné silnici rovněž uzavřít a opravit.

Silničáři s opravou Žďákovského mostu zprvu váhali s tím, že nemají peníze. Bezmála dva roky po uzavření mostu pro kamiony začali v prosinci 2011 hledat dodavatele. Výběrové řízení trvalo rok, potom o něm rozhodoval ÚOHS a následně i soud.

Žďákovský most je v provozu od 27. dubna 1967. Rozpětí jeho oblouku činí 330 metrů, po napuštění přehrady nahradil stržené staré mosty a dodnes představuje jediné spojení obou vltavských břehů severně od Zvíkova a jižně od přehradní hráze. Žďákovský most ovšem není významný pouze jako dopravní stavba. Tato unikátní stavebně-technická památka přitahuje také vyznavače bungee-jumpingu, kteří se z mostovky vrhají do více než čtyřicetimetrové hloubky. Stavba se ovšem zapsala rovněž do dějin tuzemské kriminalistiky. Pachatelé takzvaných orlických vražd z první poloviny 90. let právě z něj shazovali těla svých obětí zavařená v sudech.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Vlaky v Praze kvůli krádeži kabelů nabírají zpoždění až devadesát minut

Zpoždění až devadesát minut nabírají od rána vlaky v Praze kvůli krádeži kabelů na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží. Jezdí se tam nyní jen po jedné koleji. Opravy zřejmě potrvají asi do 15 hodin, oznámil mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout.
10:15Aktualizovánopřed 8 mminutami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 1 hhodinou

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 1 hhodinou

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 2 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 17 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 17 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...