Pražské tramvaje typu Škoda 15T budou všechny klimatizované. Městská rada schválila zajištění klimatizace prostoru pro cestující ve 124 vozech, které ji zatím nemají. Dopravní podnik za to zaplatí necelých 400 milionů korun. Radou nákup klimatizací prošel i přes dosavadní výhrady koaličních Spojených sil pro Prahu.
Z vedra bude černý pasažér. Pražská rada po sporech schválila dosazení klimatizace do 124 tramvají
Více než polovina z tramvají 15T, které klimatizaci zatím nemají, ji dostane v příštím roce, zbytek v roce 2021. „Jednotková cena v souladu s poslední nabídkou činí 3,215 milionu korun na jeden vůz 15T, přičemž dopravní podnik je připraven pokrýt realizaci této investiční akce z vlastních zdrojů,“ stojí v materiálu, který nyní prošel radou.
Náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) upozornil, že klimatizace je v pražské MHD ve srovnání s jinými městy zastoupena velmi málo. „Má ji pouze 15 procent vozů. Jsou města, jako třeba Miškovec, která mají sto procent vozů s klimatizací. My chceme zvýšit komfort cestujících, aby v létě netrpěli,“ řekl.
Klimatizaci prostoru pro cestující dostala již při výrobě polovina z celkového počtu 250 tramvají 15T – ty, které město odebíralo od léta 2015 – plus jedna, do které ji výrobce zabudoval zkušebně již dříve. Zbylých 124 vozů má klimatizované pouze stanoviště řidiče. Cestující se musí v létě spoléhat na ventilaci, která však často nestačí. Tramvaje mají velkou zasklenou plochu a vnitřní teplota rychle roste i při nižších letních teplotách.
Na tom, zda by mělo 124 tramvají klimatizaci opravdu co nejdříve dostat, však dlouho nebyla mezi pražskými politiky shoda. Radní měli její dosazení na programu svého jednání již v říjnu, ale Spojené síly pro Prahu požádaly o stažení materiálu. Koaliční uskupení se ke klimatizaci tramvají stavělo odmítavě.
„Je tu otázka priorit, zda asi 400 milionů korun, které to má stát, je třeba investovat zrovna takto,“ řekla radní Hana Kordová Marvanová (za STAN/Spojené síly). Nelíbil se jim ani způsob zadání zakázky v jednacím řízení bez uveřejnění, dodavatelem měl být výrobce tramvají, tedy Škoda Transportation.
Vady tramvají 15T
Tramvaje 15T zkonstruovala Škoda v minulém desetiletí, pražský dopravní podnik u ní objednal 250 vozidel. Kvůli zdržení při zkušebních jízdách se první dostaly do provozu s cestujícími v roce 2011, poslední přišla do Prahy letos v zimě.
Tramvaje čelily zprvu kritice kvůli velkému množství závad. Nové vady se objevují stále, v současnosti procházejí vozy 15T rozsáhlými kontrolami kol, protože u některých zpuchřely jejich pryžové vrstvy; čtyři tramvaje kvůli tomu vykolejily.
Zároveň ale jde o první plně nízkopodlažní typ tramvají v pražských ulicích. V absolutním počtu je sice tramvají 15T stále méně než různých verzí typu T3, každá nová tramvaj ale svojí kapacitou nahrazuje soupravu dvou spřažených starých vozů.