Z vedra bude černý pasažér. Pražská rada po sporech schválila dosazení klimatizace do 124 tramvají

Pražské tramvaje typu Škoda 15T budou všechny klimatizované. Městská rada schválila zajištění klimatizace prostoru pro cestující ve 124 vozech, které ji zatím nemají. Dopravní podnik za to zaplatí necelých 400 milionů korun. Radou nákup klimatizací prošel i přes dosavadní výhrady koaličních Spojených sil pro Prahu.

Více než polovina z tramvají 15T, které klimatizaci zatím nemají, ji dostane v příštím roce, zbytek v roce 2021. „Jednotková cena v souladu s poslední nabídkou činí 3,215 milionu korun na jeden vůz 15T, přičemž dopravní podnik je připraven pokrýt realizaci této investiční akce z vlastních zdrojů,“ stojí v materiálu, který nyní prošel radou.

Náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) upozornil, že klimatizace je v pražské MHD ve srovnání s jinými městy zastoupena velmi málo. „Má ji pouze 15 procent vozů. Jsou města, jako třeba Miškovec, která mají sto procent vozů s klimatizací. My chceme zvýšit komfort cestujících, aby v létě netrpěli,“ řekl.

Klimatizaci prostoru pro cestující dostala již při výrobě polovina z celkového počtu 250 tramvají 15T – ty, které město odebíralo od léta 2015 – plus jedna, do které ji výrobce zabudoval zkušebně již dříve. Zbylých 124 vozů má klimatizované pouze stanoviště řidiče. Cestující se musí v létě spoléhat na ventilaci, která však často nestačí. Tramvaje mají velkou zasklenou plochu a vnitřní teplota rychle roste i při nižších letních teplotách.

Na tom, zda by mělo 124 tramvají klimatizaci opravdu co nejdříve dostat, však dlouho nebyla mezi pražskými politiky shoda. Radní měli její dosazení na programu svého jednání již v říjnu, ale Spojené síly pro Prahu požádaly o stažení materiálu. Koaliční uskupení se ke klimatizaci tramvají stavělo odmítavě.

„Je tu otázka priorit, zda asi 400 milionů korun, které to má stát, je třeba investovat zrovna takto,“ řekla radní Hana Kordová Marvanová (za STAN/Spojené síly). Nelíbil se jim ani způsob zadání zakázky v jednacím řízení bez uveřejnění, dodavatelem měl být výrobce tramvají, tedy Škoda Transportation.

Vady tramvají 15T

Tramvaje 15T zkonstruovala Škoda v minulém desetiletí, pražský dopravní podnik u ní objednal 250 vozidel. Kvůli zdržení při zkušebních jízdách se první dostaly do provozu s cestujícími v roce 2011, poslední přišla do Prahy letos v zimě.

Tramvaje čelily zprvu kritice kvůli velkému množství závad. Nové vady se objevují stále, v současnosti procházejí vozy 15T rozsáhlými kontrolami kol, protože u některých zpuchřely jejich pryžové vrstvy; čtyři tramvaje kvůli tomu vykolejily.

Zároveň ale jde o první plně nízkopodlažní typ tramvají v pražských ulicích. V absolutním počtu je sice tramvají 15T stále méně než různých verzí typu T3, každá nová tramvaj ale svojí kapacitou nahrazuje soupravu dvou spřažených starých vozů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Když vyjíždí sanitka, o život pacientů už bojují first respondeři

Takzvaní first respondeři zachraňují životy v průměru o tři minuty dříve, než se na místo dostanou profesionální záchranáři. V Královéhradeckém kraji například zdravotníkům asistuje přes čtyři sta dobrovolníků, kteří jen loni pomáhali u více než sto padesáti případů. Spolupráci s veřejností si chválí i v Plzeňském kraji. V tuzemsku ale není zapojení veřejnosti plošné. Ostatní kraje spoléhají na first respondery z řad profesionálů a spolupráci s veřejností odmítají.
před 14 hhodinami

Pískovny lákají čistou vodou, plavcům ale může hrozit nebezpečí

Letní teploty přitahují lidi k vodě, často ale i tam, kde je koupání zakázané. Například na pískovny v okolí Suchdola nad Lužnicí. Z pěti místních pískoven jsou, až na jednu výjimku, všechny využívány k těžbě či jako zdroj pitné vody. Přesto je lidé navštěvují a ohrožují vlastní bezpečnost i kvalitu vody.
před 17 hhodinami

„Láska pro všechny.“ Centrem Brna prošel duhový průvod

Poklidným tempem s duhovými vlajkami, deštníky i transparenty prošel centrem jihomoravské metropole průvod Brno Pride Parade, který zakončuje festival Brno Pride Week. Ten se zaměřuje na lidi nejrůznějších sexuálních a genderových identit. Pořadatelé se k akci vrátili po roce, předtím se čtrnáct let nekonala. Odpůrci komunity ji v minulosti opakovaně narušovali.
21. 6. 2025

V Opatovicích nad Labem postaví skladovací halu, navzdory odporu části obce

Přes letitý odpor části obyvatel začne v Opatovicích nad Labem na Pardubicku stavba skladovací haly, proti níž se v referendu vyslovila většina hlasujících. Podle developerské firmy místní obyvatelé najdou díky hale práci a Opatovice z ní budou mít prospěch na dani z nemovitostí.
21. 6. 2025

Kvůli odklonu od uhlí může teplo zdražit milionům Čechů

Tuzemské teplárny postupně opouštějí uhlí a nahrazují ho ekologičtějšími zdroji, především plynem. Do roku 2030 má přechod na čistší technologie stát až dvě stě miliard korun. Část pokryjí evropské dotace. Zbytek se ale promítne do cen tepla. Vyšší účty tak mohou čekat miliony lidí.
21. 6. 2025

Vlaky na koridoru mezi jihem Čech a Prahou nejezdily několik hodin

Kvůli poškození trakčního vedení nejezdily v pátek několik hodin vlaky na železničním koridoru mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Porucha se týkala úseku Veselí nad Lužnicí – České Budějovice, v němž cestující vozily náhradní autobusy. Provoz byl po osmé hodině večerní obnoven, uvedly České dráhy.
20. 6. 2025Aktualizováno20. 6. 2025

Násilí ze strany blízkých čelí téměř třetina seniorů, ukázal průzkum

Krajský soud v Ostravě začal projednávat případ vraždy nemocné seniorky. Obžalovaná je sociální asistentka, která podle spisu úmyslně zanedbávala své povinnosti, kvůli čemuž její známá zemřela. Násilí od blízkých osob čelí skoro třicet procent starších lidí, ukázal nový sociologický průzkum Masarykovy univerzity. Ten se zaměřil také na situaci v pobytových službách.
20. 6. 2025

V Praze vznikne nová čtvrť. Panují spory o to, kdo na ní víc „vydělá“

Na zanedbaném a nepříliš vábném území kolem Florence a Masarykova nádraží má v metropoli vzniknout nová moderní čtvrť postavená společností Penta. Praha ve čtvrtek schválila dvě změny územního plánu, které byly pro výstavbu nutné. Podle organizace Arnika mělo město za tuto „úlitbu“ vyjednat například větší počet dostupných bytů, podle náměstka primátora Petra Hlaváčka (STAN) ale metropole získala od developera mnohem víc, než předpokládala. Otázkou zůstává, co se stane s autobusovým nádražím.
20. 6. 2025
Načítání...