Insolvenční soud prohlásil konkurz na Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD). Firma je od podzimu v úpadku a provoz vlaků na úzkokolejce v říjnu zastavila. Věřitelé ve čtvrtek na schůzi u soudu neschválili společností navrhovanou reorganizaci. JHMD podle soudu dluží více než 360 milionů korun.
Vlaky se na úzkokolejku z Jindřichova Hradce do léta nevrátí. Provozovatel jde do konkurzu
Věřitelé zároveň ve čtvrtek odvolali insolvenční správkyni Danielu Urbanovou. Nahradí ji insolvenční správce David Jánošík. Společnost se může proti prohlášení o konkurzu odvolat k vrchnímu soudu. O provoz úzkokolejky místo zadlužené JHMD mají zájem brněnská společnost Gepard Express a firma WTT.
Sama Urbanová nedoporučila reorganizaci podniku. „Kdyby měl dlužník zájem podnik provozovat, insolvenční řízení by probíhalo jinak a ne tak, že jsme celou dobu zaznamenávali obstrukční jednání ze strany dlužníka. Šance na reorganizaci by byla, pokud by byl podnik provozován a měl by budoucnost. Udělat jakýkoliv ekonomický výhled je v aktuální chvíli velmi složité,“ uvedla.
Nejdříve se provoz obnoví v srpnu, uvedla Urbanová
Podle ní provoz na úzkokolejné železnici z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a Obrataně na Pelhřimovsku nebude zřejmě od začátku letní sezony obnoven. V ideálním případě začnou vlaky jezdit v srpnu. „Ale ten srpnový termín je úplně nejoptimističtější verze na hraně realizovatelnosti. Ale realističtější úvaha je v září. Ovšem záleží na mnoha okolnostech a ten proces (obnovení provozu) bude složitý,“ uvedla Urbanová.
O povolení provozovat dráhu požádala Drážní úřad dceřiná firma společnosti JHMD, Správa úzkokolejných drah. Jihočeský kraj je ochoten jednat o finanční spoluúčasti na dopravě, ale pro období jízdního řádu 2023/2024. Gepard Express by chtěl provozovat dráhy v létě i po zbytek roku. Good thing, což je dceřiná společnost WTT, se zajímá o sezonní parní dopravu.
JHMD nemá na splácení dluhů. Argumentuje tím, že jí Kraj Vysočina neplatí poplatek za použití dopravní cesty. Kraj Vysočina to odmítá, uvádí, že postupuje podle platné smlouvy. Firma, která měla 80 zaměstnanců, jich má teď patnáct.
JHMD vlastní a provozuje úzkokolejky z Jindřichova Hradce do Obrataně a do Nové Bystřice. Provoz na novobystřické trati začal 1. listopadu 1897. Vlaky v minulých letech přepravily ročně zhruba 400 tisíc cestujících. Dvě třetiny tratí jsou na území jižních Čech.
V halách a na nádražích stojí asi čtyřicet vagonů a lokomotiv, uvedl v únoru soud. Dva historické vagony převezl Klub přátel jindřichohradeckých úzkokolejek do muzea v Lužné u Rakovníka. V místech, kudy vedou úzkokolejky, provozují zatím náhradní autobusovou dopravu Jihočeský kraj a Kraj Vysočina.