Praha dokončila dlouho připravovanou změnu územního plánu, která je nutná pro zástavbu velké části pozemků v areálu kolem bývalého žižkovského nákladového nádraží. Změnu schválili městští radní spolu se zněním smluv s developery. O změně i smlouvách budou ještě hlasovat zastupitelé. Magistrát také nedávno od Českých drah koupil historickou budovu nádraží.
Vedení Prahy schválilo změnu plánu k Nákladovému nádraží Žižkov
„Je to velmi zásadní změna. Dojde ke změně charakteru území, což umožní postavit byty a školy. Vyroste tu nový kus města,“ řekl radní pro finance Zdeněk Kovářík (ODS).
Na většině pozemků kolem nádraží byla dříve stavební uzávěra, k jejímuž sejmutí bylo nutné schválit změnu územního plánu. Uzávěra již od té doby pozbyla platnosti novým stavebním zákonem, pro rezidenční projekty developerů v areálu je však změna plánu stále nutná. O jejím pořízení rozhodlo zastupitelstvo v roce 2008, pořizování pak začalo v roce 2010.
Největší změna územního plánu v Praze
Podle radními schváleného dokumentu se jedná o dosud největší změnu územního plánu v Praze, která umožní bytovou výstavbu pro až dvacet tisíc obyvatel. Město v minulosti nechalo jako podklad zpracovat urbanistickou studii, podle které mají na pozemcích vzniknout převážně obytné domy s dostatkem veřejných služeb, škol a parků. Studii i pořizovanou změnu dříve kritizovaly některé místní spolky nebo ekologické organizace.
Kvůli zajištění potřebných investic do veřejné infrastruktury magistrát v posledních letech jedná s developery, kteří v areálu plánují stavět, o takzvaných kontribucích na veřejnou vybavenost. Město podepsalo spolu s Prahou 3 smlouvu s firmou Finep a v pondělí je v plánu schválení kontraktů se společnostmi Sekyra Group, Central Group, Penta a MY Park.
Developeři se zavázali k vybudování školek i parků
Investoři se podle materiálu v takzvaných plánovacích smlouvách zavazují k vybudování mateřské školy a zařízení sociálních služeb, čtyř parků, rekonstrukci části veřejných prostranství nebo poskytnutí pozemků pro plánovanou tramvajovou trať, která má novou čtvrtí vést a již chce dopravní podnik začít stavět příští rok. Podle dřívějších informací má celkové plnění ze strany developerů vůči městu dosáhnout hodnoty asi 1,5 miliardy korun.
Magistrát také koncem loňského roku podepsal s Českými drahami smlouvu o odkupu historické budovy bývalého nádraží, za kterou státnímu dopravci zaplatil 1,43 miliardy korun. V budoucnu by v ní měla podle vyjádření zástupců města vzniknout přístavba se školou, byty, obchody či kulturní prostory. Funkcionalistická budova nádraží byla postavená mezi lety 1934 a 1937 a původnímu účelu přestala sloužit v roce 2002.