Ve Studénce na Novojičínsku začala stavba podjezdu pod železničním přejezdem a také obslužné silnice pro nákladní auta. Projekt za šest set milionů korun bude v provozu za dva roky. Přejezd je považován za velmi nebezpečný. Řidiči jej často přejíždějí na červenou. V roce 2015 tam závory postupně uvěznily dva kamiony. Jedna nehoda skončila úmrtím tří lidí.
Ve Studénce začala stavba podjezdu pod nebezpečným přejezdem
Nový podjezd vznikne namísto čtyřkolejného přejezdu přímo ve stanici Studénka, která se nachází na rušné koridorové trati. „Vlaky zde projíždějí vysokou rychlostí, proto zrušení přejezdu zajistí výrazné zvýšení bezpečnosti. Současně se zlepší plynulost silničního provozu,“ vysvětlil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Podjezd bude dlouhý 26,5 metru a široký 12,3 metru. „Díky tomu ho bude možné rozdělit na tři samostatné části pro bezpečný provoz osobních aut, cyklistů i chodců. Cesta bude komfortně zajištěná včetně zábradlí, aby nedošlo ke vstupu do pozemní komunikace. Stejně koncipované budou i nájezdové rampy z obou stran podjezdu, které budou dlouhé přes šedesát metrů,“ doplnil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Projekt zahrnuje i úpravy dalších komunikací ve Studénce. „Ten podjezd bude ryze pro účely osobní dopravy, cyklisty a chodce a IZS,“ řekl Svoboda. Nová obslužná komunikace pro kamiony bude směřovat od průmyslového areálu ve Studénce přes Butovickou ulici k dálnici D1. „Jedná se o objízdnou trasu vně koridorové části. Je to několikaletá dohoda, projednávání a projektování. Jsem rád, že se to tady konečně vyřeší,“ dodal Svoboda.
„Rok 2025 bude ve znamení té objízdné trasy pro nákladní dopravu a rok 2026 bude o vybudování podjezdu. Budeme to vše realizovat za provozu,“ řekl Svoboda. Provoz vlaků zůstane po celou dobu výstavby zachovaný, omezená bude jízda po některých kolejích.
Jeden z nejnebezpečnějších přejezdů
Přejezd ve Studénce je považován za velmi nebezpečný. Řidiči jej často přejíždějí na červenou. V roce 2015 tam závory postupně uvěznily dva kamiony. V říjnu portugalský řidič včas zareagoval, těsně před příjezdem vlaku prorazil závoru a odjel. „Jestli se ten podjezd dal udělat dřív, je předmětem polemik. Ale my jsme měli velké problémy s výkupem pozemků ať už od fyzických nebo právnických osob. Dělali jsme maximum a dnes jsme ve finále,“ řekl generální ředitel Správy železnic.
O několik měsíců dříve ale na přejezdu uvázl polský řidič, který vezl těžké plechy. Do jeho kamionu narazil vlak Pendolino. Nehodu tři lidé nepřežili, dvě desítky dalších utrpěly zranění. Polák od soudu odešel s trestem 8,5 roku vězení.
Jen několik stovek metrů od železničního přejezdu se v roce 2008 stalo jiné tragické neštěstí. Zřítil se tam rozestavěný most a do trosek vrazil mezinárodní rychlík. Nehoda připravila o život devět lidí, bezmála sto utrpělo zranění.