Lidé z Otrokovic na Zlínsku se obávají, že se do města vrátí hustá doprava. Tamní dálniční obchvat totiž rozpůlily poplatky – jeho starší polovina je bezplatná, na novější části je však povinná dálniční známka. Ministerstvo dopravy totiž v celém Česku přestalo udělovat výjimky pro nové úseky dálničních obchvatů. V budoucnu by se tak do problémů mohla dostat i další města a obce v zemi.
V Otrokovicích se obávají návratu husté dopravy. Nová část obchvatu je zpoplatněná
Bezplatný úsek obchvatu na dálnici D55 v Otrokovicích městu garantuje výjimka od ministerstva dopravy, a to už od roku 2018. Jenže novější část obchvatu, která se otevřela zhruba dvěma měsíci, je zpoplatněna, jde přitom o jednu a tutéž dálnici. Problém je v tom, že resort udělování výjimek pro nové úseky zastavil v celém Česku.
Vedení města se placený úsek obchvatu nezamlouvá a obrátilo se na ministerstvo dopravy. „Jedná se o nesystémové a nekoncepční opatření, které přispívá ke snižování spravedlnosti systému časového zpoplatnění,“ uvedl resort v odpovědi pro otrokovickou radnici.
Situace je komplikovaná také v úseku od Otrokovic do nedalekých Napajedel, u kterých sice je značka dálnice, ale bez dodatkové tabule, zda je obchvat s poplatkem či nikoliv.
Vrátí se do Otrokovic hustá doprava?
Město nedaleko Zlína se teď obává, že se řidiči budou chtít placenému úseku obchvatu vyhnout a začnou z dálnice sjíždět do Otrokovic.
Pro letošní rok už druhá polovina obchvatu Otrokovic bezplatnou výjimku nedostane. Město ale bude hledat argumenty, aby uspělo od roku 2023. „Jediné, co nám zbývá, tak nechat si zpracovat vlastní dopravní průzkum a podložit ho daty, aby byl celý obchvat bez poplatku,“ sdělila starostka Hana Večerková (ANO).
Od příštího roku chce ministerstvo dopravy pravidla pro udělování výjimek sjednotit. Zatím bezplatné dálniční obchvaty tak budou muset obhajovat i další města – například Brno, Olomouc nebo Kroměříž.