Uber dorazil do Brna. Amatérské taxi má věrné klienty i nepřátele

7 minut
Služba funguje jako amatérské taxi
Zdroj: ČT24

V Brně začala oficiálně fungovat firma Uber, která nabízí pomocí speciální aplikace placenou jízdu po městě s taxikářem – amatérem. Tím se může stát každý, kdo se do služby zaregistruje, aniž by potřeboval licenci jako skuteční taxikáři. Jihomoravská metropole je tak v Česku druhým městem po Praze, kde služba funguje.

Služba funguje podobně jako taxi. Pomocí aplikace cestující zadá nástupní a cílovou adresu, ta mu vyhledá nejbližšího řidiče a spočítá odhadovanou cenu. Cestu lze sledovat přímo na mapě v mobilu. Nástupní taxa činí 25 korun, za ujetý kilometr se platí 9,90 a za minutu jízdy tři koruny.

Cesta z letiště na náměstí Svobody tak vyjde na zhruba 177 až 228 korun. Pro srovnání City Taxi Brno účtuje nástupní sazbu 40 korun a 30 korun za kilometr. Odhadovaná cena pomocí webové kalkulačky za stejnou trasu je 350 korun.

Řidiči, kteří se u Uberu zaregistrují, musí splňovat několik podmínek – čistý trestní rejstřík, musí předložit výpis z bodového hodnocení řidiče, musí mít živnostenský list pro podnikání v silniční motorové dopravě a musí mít v pořádku všechny doklady o vozidle, které nesmí být starší deseti let. Zároveň funguje samoregulační systém, kdy se navzájem hodnotí cestující a řidiči. 

Hollan: Jsou tu konflikty se zákonem

V Praze čelí Uber nevoli klasických taxislužeb, které se zatím neúspěšně soudily. Náměstek brněnského primátora Matěj Hollan (Žít Brno) uvedl, že je role města složitá. „Jsou tu zřejmé konflikty se zákonem. Na druhou stranu je těžké polemizovat s tím, že služba má po celém světě miliony spokojených zákazníků,“ okomentoval službu Hollan.

Dodal, že samotná rada města nic v souvislosti s jejím zavedením a fungováním kontrolovat nebude. „Předpokládám, že to budou řešit úředníci odboru dopravy, budou je kontrolovat, aby jednali v souladu se zákonem,“ dolnil náměstek.

Uber většinou není hlavním povoláním

Jen menší procento řidičů se věnuje „taxikaření“ pro Uber jako hlavnímu povolání. V Praze je měsíčně aktivních zhruba 1100 řidičů, z nichž 91 procent má výdělek ještě z jiné činnosti. Necelá třetina z nich jezdí méně než deset hodin týdně. „Řidiče dělají zpravidla ti, kteří si chtějí přivydělat. Ale stává se, že k nám míří i řidiči klasických taxislužeb,“ vysvětlil generální ředitel pro Česko a Slovensko Tomáš Peťovský.

Do Brna se firma rozhodla expandovat kvůli jeho velikosti, kvůli tomu, že jde o centrum inovací, je v něm hodně studentů a město se silně orientuje na koncept Smart Cities. Vedení společnosti chce postupně, podobně jako v Praze, garantovat, že auto bude přistavené do pěti minut.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Vlaky v Praze kvůli krádeži kabelů nabírají zpoždění až devadesát minut

Zpoždění až devadesát minut nabírají od rána vlaky v Praze kvůli krádeži kabelů na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží. Jezdí se tam nyní jen po jedné koleji. Opravy zřejmě potrvají asi do 15 hodin, oznámil mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout.
10:15Aktualizovánopřed 9 mminutami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 1 hhodinou

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 1 hhodinou

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 2 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 17 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 17 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...