U Budějovic se může začít stavět dálnice D3. Soud zamítl žalobu na vyvlastnění

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se otevřela cesta pro dobudování padesátimetrového úseku dálnice D3 u Ševětína na Českobudějovicku. Krajský soud v Českých Budějovicích totiž odmítl žalobu, kterou kvůli vyvlastnění dotčeného pozemku podal jeho majitel.

ŘSD mohlo sporný pozemek získat už před dvěma lety, jenže chybovalo, když za něj nezaplatilo včas. Majitel Jiří Zevl pak požádal, ať mu stát pozemek vrátí.

Za vyvlastnění podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla už majiteli ředitelství zaplatilo (podle agenturních informací šlo o půl milionu korun), Zevl se ale vyvlastnění koncem loňského roku bránil nejprve u krajského úřadu, a když zde neuspěl, tak i u krajského soudu. Ten jeho žalobu odmítl tuto středu.

„Návrh žalobce proti rozhodnutí krajského úřadu byl zamítnutý,“ řekla mluvčí krajského soudu Ivana Vobejdová. Důvody, proč soud takto rozhodl, neuvedla. Odkázala na písemné odůvodnění, které později soud vyvěsí na úřední desku.

Pustíme se do práce, zní z ŘSD

ŘSD v dotčené části D3 zatím nemohlo stavět. „Pro nás to (rozhodnutí soudu) znamená, že jakmile obdržíme písemné vyhotovení rozsudku, tak okamžitě připravíme upravený harmonogram stavby tak, abychom zvládli dostavět i tuto část, na kterou jsme zatím s technikou nesměli vstoupit,“ komentoval rozsudek mluvčí Rýdl.

Úsek D3 Ševětín–Borek dlouhý 10,6 kilometru za 933,2 milionu Kč bez DPH má být hotový v březnu 2020. Od března 2017 ho staví firma Eurovia a stát kvůli němu vyvlastnil deset pozemků.

Zatím poslední jihočeský úsek D3 Veselí nad Lužnicí – Bošilec dlouhý 5,1 kilometru otevřelo ŘSD v říjnu 2017. Na něj navazuje část Bošilec–Ševětín dlouhá 8,1 kilometru, která bude stát 1,2 miliardy. První řidiči by po ní měli jet v červnu 2019.

Dálniční obchvat Českých Budějovic
Zdroj: ČT24

Po dokončení úseků Bošilec–Ševětín a Ševětín–Borek budou propojeny dvě již existující části dálnice D3. První z nich vede napříč táborským okresem od hranic Středočeského a Jihočeského kraje za Veselí nad Lužnicí, druhá tvoří obchvat obce Borek a severního předměstí Českých Budějovic.

Na jaře začalo ŘSD stavět zbylé části obchvatu Českých Budějovic, které budou rovněž součástí D3 a hotové mají být v září 2022. První z nich je úsek Hodějovice–Třebonín dlouhý 12,5 kilometru, kde jsou náklady sedm miliard korun, druhou 7,2 kilometru dlouhý úsek Úsilné – Staré Hodějovice za 5,28 miliardy korun.

  • celková plánovaná délka: 172 km
  • v provozu: 51 km (úseky Nová Hospoda – Bošilec, Borek – Úsilné)
  • staví se: 39 km (úseky Bošilec – Borek, Úsilné – Třebonín)
  • nestaví se: 82 km (úseky Praha – Nová Hospoda a Třebonín – Dolní Dvořiště, st. hr.)

Sen o spojení s Lincem

Dálnice D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi, kde se napojí na rakouskou rychlostní silnici S10. Měřit by měla 170 kilometrů, v provozu je v současnosti necelá třetina trasy, přičemž jihočeská část by podle představ ŘSD měla vstoupit do provozu v roce 2024. Ve stejném roce by se měla začít stavět D3 ve středních Čechách. 

Z varianty dálnice, která by vedla podobně jako dnešní silnice I/3, a trasy Posázavím vyhrála ta druhá kolem Jílového, Hostěradic a Václavic. Ředitelství silnic a dálnic doufá, že se mu podaří zprovoznit všechny úseky v roce 2028. Data jsou ale prozatím spíše orientační, silničáři ještě nemají ani územní rozhodnutí.

Středočeská část připravované dálnice D3
Zdroj: ŘSD

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na náměstí v Postoloprtech se potkávají Oldřich s Boženou

Postoloprty na Lounsku dokončují největší investici v historii města, kterou je rekonstrukce náměstí za 115 milionů korun. Její součástí je i obří vydlážděná mozaika. V celku si ji půjde nejlépe prohlédnout z výšky. Zobrazuje pověst o setkání Oldřicha a Boženy. Podle kroniky se tak stalo právě u Postoloprt, když byl kníže na lovu.
před 18 mminutami

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má za sebou první rok

Nové koleje i nádražní objekty vyrostly během prvního roku modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Investice za téměř dvacet miliard je plánována na šest let. Má přinést bezpečnější a rychlejší průjezd vlaků i pohodlnější cestování. Lidé pocítí dopad stavebních prací hlavně v druhé polovině oprav.
před 48 mminutami

Z Bedřichova po konci vleků odcházejí i hoteloví hosté

Dlouholetý provozovatel, který měl v Bedřichově v Jizerských horách celkem pět vleků, už ve středisku podnikat nechce. Místní proto hledají cestu, jak v budoucnu provoz obnovit. Uzavření sjezdovek už dopadá na některé podnikatele.
před 1 hhodinou

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 11 hhodinami

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
před 11 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 11 hhodinami

Čtyři tisíce litrů fridexu uniklo na univerzitním kampusu v Hradci Králové

Z chladicího potrubí v budovaném lékařském kampusu Univerzity Karlovy v Hradci Králové ve čtvrtek uniklo kolem čtyř tisíc litrů fridexu, nemrznoucí chladicí kapaliny, která slouží k ochraně před zamrznutím v zimě či přehříváním v létě. Hasiči kapalinu rozlitou v přízemí budovy odčerpali. Mimo objekt se fridex nedostal, životní prostředí to neohrozilo. Příčinou havárie byla technická závada na potrubí, řekla mluvčí hasičů Zuzana Strouhalová.
před 12 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 21 hhodinami
Načítání...