U Budějovic se může začít stavět dálnice D3. Soud zamítl žalobu na vyvlastnění

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se otevřela cesta pro dobudování padesátimetrového úseku dálnice D3 u Ševětína na Českobudějovicku. Krajský soud v Českých Budějovicích totiž odmítl žalobu, kterou kvůli vyvlastnění dotčeného pozemku podal jeho majitel.

ŘSD mohlo sporný pozemek získat už před dvěma lety, jenže chybovalo, když za něj nezaplatilo včas. Majitel Jiří Zevl pak požádal, ať mu stát pozemek vrátí.

Za vyvlastnění podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla už majiteli ředitelství zaplatilo (podle agenturních informací šlo o půl milionu korun), Zevl se ale vyvlastnění koncem loňského roku bránil nejprve u krajského úřadu, a když zde neuspěl, tak i u krajského soudu. Ten jeho žalobu odmítl tuto středu.

„Návrh žalobce proti rozhodnutí krajského úřadu byl zamítnutý,“ řekla mluvčí krajského soudu Ivana Vobejdová. Důvody, proč soud takto rozhodl, neuvedla. Odkázala na písemné odůvodnění, které později soud vyvěsí na úřední desku.

Pustíme se do práce, zní z ŘSD

ŘSD v dotčené části D3 zatím nemohlo stavět. „Pro nás to (rozhodnutí soudu) znamená, že jakmile obdržíme písemné vyhotovení rozsudku, tak okamžitě připravíme upravený harmonogram stavby tak, abychom zvládli dostavět i tuto část, na kterou jsme zatím s technikou nesměli vstoupit,“ komentoval rozsudek mluvčí Rýdl.

Úsek D3 Ševětín–Borek dlouhý 10,6 kilometru za 933,2 milionu Kč bez DPH má být hotový v březnu 2020. Od března 2017 ho staví firma Eurovia a stát kvůli němu vyvlastnil deset pozemků.

Zatím poslední jihočeský úsek D3 Veselí nad Lužnicí – Bošilec dlouhý 5,1 kilometru otevřelo ŘSD v říjnu 2017. Na něj navazuje část Bošilec–Ševětín dlouhá 8,1 kilometru, která bude stát 1,2 miliardy. První řidiči by po ní měli jet v červnu 2019.

Dálniční obchvat Českých Budějovic
Zdroj: ČT24

Po dokončení úseků Bošilec–Ševětín a Ševětín–Borek budou propojeny dvě již existující části dálnice D3. První z nich vede napříč táborským okresem od hranic Středočeského a Jihočeského kraje za Veselí nad Lužnicí, druhá tvoří obchvat obce Borek a severního předměstí Českých Budějovic.

Na jaře začalo ŘSD stavět zbylé části obchvatu Českých Budějovic, které budou rovněž součástí D3 a hotové mají být v září 2022. První z nich je úsek Hodějovice–Třebonín dlouhý 12,5 kilometru, kde jsou náklady sedm miliard korun, druhou 7,2 kilometru dlouhý úsek Úsilné – Staré Hodějovice za 5,28 miliardy korun.

  • celková plánovaná délka: 172 km
  • v provozu: 51 km (úseky Nová Hospoda – Bošilec, Borek – Úsilné)
  • staví se: 39 km (úseky Bošilec – Borek, Úsilné – Třebonín)
  • nestaví se: 82 km (úseky Praha – Nová Hospoda a Třebonín – Dolní Dvořiště, st. hr.)

Sen o spojení s Lincem

Dálnice D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi, kde se napojí na rakouskou rychlostní silnici S10. Měřit by měla 170 kilometrů, v provozu je v současnosti necelá třetina trasy, přičemž jihočeská část by podle představ ŘSD měla vstoupit do provozu v roce 2024. Ve stejném roce by se měla začít stavět D3 ve středních Čechách. 

Z varianty dálnice, která by vedla podobně jako dnešní silnice I/3, a trasy Posázavím vyhrála ta druhá kolem Jílového, Hostěradic a Václavic. Ředitelství silnic a dálnic doufá, že se mu podaří zprovoznit všechny úseky v roce 2028. Data jsou ale prozatím spíše orientační, silničáři ještě nemají ani územní rozhodnutí.

Středočeská část připravované dálnice D3
Zdroj: ŘSD