Po ročním zpoždění se otevírá jihovýchodní obchvat Havlíčkova Brodu. Městu by měl ulevit od desetitisíců aut denně, první řidiči po něm projedou v úterý. Jedna z největších dopravních novostaveb Vysočiny posledních let stála 2,2 miliardy korun.
Tranzitní dopravu z Havlíčkova Brodu odvede nový obchvat. Jeho stavba se protáhla o rok
Desítky tisíc aut na trase vedoucí z Kolína do Jihlavy projely denně Havlíčkovým Brodem. Velký provoz s sebou přinesl také hluk a zplodiny. „Ucpané, neprůjezdné město je fatální problém životního prostředí ve městě,“ poznamenal místostarosta Libor Honzárek (TOP 09).
Obyvatelům domů u vytížených silnic by se nyní mělo ulevit. Otevírá se jihovýchodní obchvat města, dopravu odvede po nové trase silnice 38. Výstavba přes čtyři kilometry dlouhého úseku stála zhruba 2,2 miliardy korun.
Jakmile se obchvat zprovozní, začnou se v městě instalovat značky zakazující tranzitní průjezd kamionům. Zásobovacích vozů a osobních aut se ale týkat nebudou.
Další obchvaty
Stavbu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo v roce 2019. Součástí obchvatu je sedm mostů, tři nadjezdy, jeden podchod a dvě mimoúrovňové křižovatky.
Podle původního plánu mělo být hotovo už letos v lednu. „Nejtěžší byla různá překvapení, která se na stavbě nacházela. Například stará ropná havárie, archeologické vykopávky a také velké množství arzenu, které se v jednom místě stavby našlo,“ popsal ředitel jihlavské pobočky ŘSD Aleš Kratina.
Termín se také posunul kvůli soudnímu sporu o pozemek s místním zemědělcem, kdy se stavba na 29 dnů zastavila.
K úplnému zklidnění dopravy ve městě však chybí i obchvat dalších částí Havlíčkova Brodu, o kterém se již uvažuje. „Všichni víme, v jaké ekonomické situaci se stát nachází. Přesto jsem přesvědčen, že nejdůležitější obchvaty jsou v současné době ve výstavbě nebo v přípravě a budeme je schopni realizovat,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.