Stát, kraje a města finišují kvůli blížící se zimě a termínům pro vyčerpání štědrých evropských dotací se stavbami a opravami silnic. Stavební boom ale brzdí nedostatek asfaltu. Kvůli velké poptávce se mnohde posouvají termíny.
Stavební sezóna vrcholí, brzdí ji však nedostatek asfaltu
Z komínů obaloven, které patří zpravidla velkým stavebním firmám, se kvůli enormnímu zájmu o asfaltové směsi bez přestávek kouří. „Jedeme na plný výkon, ale jsme schopni uspokojit v podstatě pouze potřeby společníků obalovny v Olomouckém kraji. Všechny ostatní zákazníky teď musíme odmítat,“ uvedl výkonný ředitel divize Zdroje společnosti Skanska Michal Jurka.
Skanska jede na plný výkon
Nedostatek asfaltu brzdí několik týdnů například dokončení nové kanalizace v Šumperku. Hotová je už dlažba i obrubníky silnice. „Jsme kompletně připraveni na položení asfaltů, ty ale nejsou,“ konstatoval předseda představenstva Vodohospodářských zařízení Šumperk Petr Suchomel.
Na asfalt čeká také firma, která opravuje hlavní silnici v Lošticích. „Dostali jsme se do mírného skluzu, ale věřím, že se to nakonec podaří zvládnout v termínu,“ uvedl místostarosta Loštic Jan Konečný.
Zadavatele tlačí termíny pro čerpání dotací
Příjemce dotací z Evropské unie tlačí čas. Co nestihnou postavit do konce roku, z nich už nezaplatí. Jedním z největších investorů jsou kraje, které letos dostaly mimořádně na stavby a opravy silnic druhých a třetích tříd celkem čtyři a půl miliardy korun.
Olomoucké hejtmanství má letos prostavět jednu a půl miliardy korun. „Do konce roku opravíme ještě jedenáct silnic,“ informovala mluvčí kraje Kamila Navrátilová.
Podle menších investorů teď mají u firem přednost velké stavby, jako je například oprava silnice Červenohorské sedlo, chudší projekty musí čekat. Důvodem jsou především vyšší sankce za nedodržení termínů.