Stavbaři v pátek po rekonstrukci otevřeli pro motoristy mimoúrovňovou křižovatku u Rádelského mlýna na hlavním tahu z Liberce na Turnov a Prahu. Zatímco úpravy na hlavním tahu skončily dřív, najet ze silnice I/65 od Jablonce nad Nisou nebo tímto směrem sjet zatím nebylo možné. Napojení bylo kvůli rekonstrukci uzavřené od poloviny dubna loňského roku. Oprava skončila dřív, cena však vzrostla o devět procent na 444 milionů korun.
Skončila modernizace křižovatky u Rádelského mlýna. Práce jsou hotové dřív, ale prodražily se
Stát za zrychlení stavby zaplatil dodavateli zhruba 26 milionů korun navíc, řekl při slavnostním otevření křižovatky generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. Zhruba 80 procent nákladů na stavbu zaplatila Evropská unie.
„Hotové to mělo být až v červenci 2022, jsem přesvědčen, že těch sedm měsíců za to stálo, protože lidé si to tady zaslouží, nejenže to bude bezpečnější, bude to samozřejmě i rychlejší a daleko pohodlnější cesta,“ doplnil ministr dopravy v demisi Karel Havlíček (ANO).
Křižovatka Rádelský mlýn funguje od počátku 70. let. Původně šlo o křížení silnice I. třídy se silnicí II. třídy, dnes je rušné křížení součástí mezinárodní silnice E442. Podle posledního sčítání projede po silnici I/35 v tomto místě denně přes 33 tisíc aut a po silnici I/65 více než 12 350 vozidel za den. „Ta křižovatka byla velmi problematická, byly zde poměrně časté nehody, bylo potřeba odstranit kolizní body, které na křižovatce byly,“ podotkl Mátl.
Ukončení uzavírky uvítal starosta nedalekého Rádla, kudy denně tisíce motoristů uzavřenou křižovatku objížděly. „Přinášelo to velké problémy, takže pro nás je to velká úleva a jsme šťastní, že se to podařilo otevřít o sedm měsíců dřív,“ okomentoval Miroslav Šikola.
Podle starosty působily problémy hlavně kamiony, které na úzké silnice kolem Rádla zavedla navigace. Pro nákladní dopravu byly sice cesty uzavřené, řidiči to ale nerespektovali. „Dneska je tam zase zapadlý kamion, doufám, že tímhle otevřením se všechno zlepší a bude zase klid,“ dodal.
Bezpečnější křižovatka s automatickým solením
Hlavním cílem přestavby bylo zvýšení bezpečnosti provozu a odbourání úrovňového křížení, které bylo místem častých dopravních nehod. Z původní dvouúrovňové je dnes třípatrová mimoúrovňová křižovatka.
Součástí modernizovaného úseku je i meteostanice, která při vyhodnocení možnosti námrazy spustí systém automatického postřiku solankou. Toto zařízení je podle informací z ŘSD na mostě ve směru od Liberce do Jablonce nad Nisou a také na hlavní trase silnice I/35 v místě křižovatky.