Poslední část západního dálničního obchvatu Olomouce mezi Křelovem a Slavonínem bude zprovozněna na konci listopadu 2025. Původně se otevření tahu plánovalo na jaro 2026. Šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl na síti X oznámil, že doba výstavby bude zkrácena o 158 dnů. Díky této stavbě by se měly přestat tvořit kolony před okružní křižovatkou u hypermarketu na západním okraji města. Zároveň vznikne nepřerušený dálniční tah D35 mezi Mohelnicí na Šumpersku a Lipníkem nad Bečvou na Přerovsku.
Obchvat Olomouce bude hotový dřív. Má zatočit s kolonami
„ŘSD uzavřelo se zhotovitelem stavby dodatek, jehož předmětem je zkrácení doby výstavby 3,3 kilometru dlouhého úseku D35 na obchvatu Olomouce o 158 dnů. Nový termín zprovoznění stavby je stanoven na 20. listopadu 2025, to znamená za 15 měsíců,“ oznámil Mátl na sociální síti.
Zakázku na stavbu poslední části obchvatu Olomouce získalo sdružení firem Eurovia CS a M-Silnice, které zvítězilo ve výběrovém řízení s nabídnutou cenou 838 milionů korun. Nový dálniční úsek se na obou koncích připojí na dálnici D35.
Podle ŘSD je úsek D35 mezi Křelovem a Slavonínem velmi důležitý. „Přes osmnáct tisíc aut denně se zatím podepisuje na vzniku kolon u okružní křižovatky poblíž Globusu. Provizorní řešení během dvou let nahradíme moderní dálnicí v přímém směru. Původní silnici I/35 spolu s mimoúrovňovým křížením u Křelova přeřadíme do kategorie komunikací nižších tříd,“ avizoval Mátl letos v únoru při zahájení stavby.
Spory o vedení trasy
Přípravu stavby poslední části obchvatu Olomouce dlouho komplikovaly spory o vedení trasy v katastru Křelova. Kvůli změně zákona bylo nutné v roce 2018 zopakovat složitý proces posuzování vlivu stavby na životní prostředí. Poslední úsek obchvatu je součástí dálnice D35. Takzvaná západní tangenta spojí současný konec D35 ve směru od Mohelnice s první částí obchvatu.
Stavba téměř 15 kilometrů dlouhého jižního úseku obchvatu Olomouce byla dokončena v roce 2003 a stála 4,9 miliardy korun.