Řemeslníci opravují hrobku zakladatele automobilky Tatra. Zatéká do ní

2 minuty
Oprava Schustalovy hrobky
Zdroj: ČT24

V úterý začaly náročné opravy rodinné hrobky kopřivnického podnikatele a zakladatele auomobilky Tatra Ignáce Šustaly. Zatímco některé z prací provedou řemeslníci na místě, jiné dokončí až ve specializované dílně.

To je podle redaktorky České televize Ivy Piskalové i případ renovace kamenných sloupů, které jsou jednou z dominant hrobky.

„Pocházejí z roku 1892 jako sama stavba. Restaurátor ale zjistil, že je památka v mnohem horším stavu, než se předpokládalo,“ dodala s tím, že kamenné prvky nechají odborníci odvézt a opraví je až v dílně.

Práce na hrobce, do které podle zjištění expertů dlouhodobě zatékalo, by měly pokračovat do dvou týdnů. Cenu oprav vyčíslili na přibližně 100 000 korun. „Zatím vše hradí město,“ doplnila Iva Piskalová.

Podobně jako nyní hrobku zrenovovali v roce 2004 zástupci Kopřivnice také další památku spojenou s Ignácem Šustalou - Lašskou vilu, která pochází z roku 1890. V roce 1947 vzniklo ve vile Lašské muzeum, později Lašský vzdělávací ústav. Až do renovace byly ve vile uloženy sbírky technického i netechnického charakteru. Nyní v ní jsou výstavní prostory.

  • Za počátek kopřivnické automobilky Tatra je považováno datum 19. srpna 1850, kdy tamní sedlář Ignác Šustala (Schustala) zahájil ve své dílně výrobu bryček a kočárů. V roce 1897 zde vznikl jeden z prvních osobních automobilů na světě, o rok později z továrny vyjel i první nákladní automobil. Název Tatra nese firma od roku 1911.
  • V období mezi světovými válkami Tatru proslavila řada osobních vozů, po znárodnění se orientovala především na nákladní automobily a luxusní osobní automobily. Před rokem 1989 patřila Tatra k předním světovým výrobcům těžkých nákladních automobilů určených zejména pro provoz v obtížných podmínkách a pro armádu. Roční produkce se pohybovala kolem 15 000 vozů.
  • Na počátku 90. let se ale podnik dostal do finančních problémů způsobených vysokými dluhy.
  • Aktuálně firma coby Tatra Trucks patří českým podnikatelům Jaroslavu Strnadovi, jenž je i vlastníkem holdingu Czechoslovak Group, a Renému Materovi. Tatru získali v roce 2013 v dražbě, kam se dostala kvůli dluhům. V roce 2012 prodělala automobilka téměř miliardu korun a další 1,5 miliardy korun dlužila. Od té doby postupně navyšuje výrobu i zisk: už v roce 2014 byl zisk 170 milionů korun, loni to bylo 420 milionů.
  • Loňských 1326 vyrobených automobilů představovalo pro Tatru meziroční nárůst produkce o 56 procent. Letos má v plánu vyrobit 1700 vozů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 55 mminutami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 4 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 7 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 9 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 10 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 20 hhodinami
Načítání...