Policie na žádost zemědělců vyvedla z pozemků geodety, kteří měli vytyčit koridor pro archeologický průzkum v trase budoucí dálnice D35 na Pardubicku. Podle zemědělců začali stavaři s přípravami brzy. Nájemní smlouvy jim totiž zaručují, že na pozemcích můžou hospodařit do konce září.
Průzkum na stavbě dálnice D35 začal předčasně, zlobí se zemědělci. Geodety vyvedla policie
Zemědělci Petru Kostkanovi nájemní smlouva zaručuje, že na poli může pěstovat obilí až do 30. září. Teprve poté je ochoten pole archeologům uvolnit. „Ještě tady nemají co dělat. Nelíbí se mi to, kdyby sem měly přijet bagry, tak nám samozřejmě při skrývce naši úrodu znehodnotí,“ zlobí se.
Stejně jsou na tom i další zemědělci. Na některých polích zasahovali i policisté. Geodeti o problémech vůbec nevěděli, práce museli ukončit po několika hodinách. „S těmi zemědělci nikdo nejednal, takže podle mě to je protizákonné, co se tam teď děje,“ říká zemědělec a také starosta obce Časy Zdeněk Seidl (nestr.).
„ŘSD nám oficiálně předalo staveniště. Co se týká smluvních vztahů, tak to je plně v kompetenci investora,“ reagovala na výhrady Iveta Štočková, mluvčí firmy Eurovia CS, která vyhrála soutěž na archeologické práce.
„Už v době, kdy seli nebo sázeli, věděli, že přesně tato situace nastane. Není to nic jiného, než snaha komplikovat stavbu,“ uvádí mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Zemědělci ale tvrdí, že archeologické práce na svých polích povolit nemůžou. Na pěstování obilnin totiž pobírají dotace, a pokud by stavbaři pole zabrali, zemědělci by o dotace přišli.
Těžká technika by měla na některých polích začít pracovat v úterý 18. dubna. „Pokud tam najedou, tak se obrátíme na policii a na stavební úřad, aby práce zastavil, protože jsou v rozporu se zákonem,“ říká Zdeněk Seidl.
Archeologický výzkum na 27 kilometrech budoucí trasy dálnice D35 má trvat rok a bude stát 193 milionů korun bez DPH. Zajišťuje ho firma Eurovia, zemní práce provede Hochtief za 83 milionů korun.
Stavba samotné dálnice D35 na dvou úsecích (Opatovice nad Labem – Časy a Časy – Ostrov) má začít letos v září. Pokud by se ale průzkum nepodařilo dokončit podle plánu, zahájení výstavby se oddálí. ŘSD zatím počítá se zprovozněním na počátku roku 2021.
- Trasa navazuje na existující část dálnice D35 u Opatovic nad Labem, za křížením silnice I/37 mezi Hradcem Králové a Pardubicemi. Oba úseky vedou v rovinatém území, převážně po zemědělských pozemcích.
- Délka úseku Opatovice nad Labem – Časy je 12,6 km. Budou na něm dvě mimoúrovňové křižovatky Rokytno a Časy, dále 17 mostů, 4 okružní křižovatky na navazujících silnicích a 4,5 km protihlukových stěn. Předpokládaná cena stavby je 4,65 miliardy korun bez DPH.
- Délka úseku Časy–Ostrov je 14,5 km. Budou na něm dvě mimoúrovňové křižovatky Dašice a Ostrov, dále 18 mostů a 6,9 km protihlukových stěn. Předpokládaná cena stavby je 4,98 miliardy korun bez DPH.
- Úseky měly zastaralý posudek vlivu na životní prostředí (EIA) z roku 2006. Stát je však zařadil mezi tzv. prioritní stavby, a proces se tak nemusel opakovat. V únoru 2017 ministerstvo životního prostředí dalo souhlas se stavbou za splnění 14 podmínek – např. monitorování hluku a zdrojů podzemní vody, ochraně zvířat a omezení vlivů na ptačí oblast Komárov a evropsky významnou lokalitu Uhersko.
- Zahájení stavby obou úseků se plánuje na říjen 2017, uvedení do provozu na únor 2021. V té době už by se měla podle předpokladů stavět také navazující část k Vysokému Mýtu. Dokončení celé D35 od hradecké D11 až do Mohelnice, tedy druhého dálničního propojení Čech a Moravy, očekává ŘSD v roce 2025.