V Brně začala výstavba nové čtvrti Pod Hády. Developerský projekt za čtyři miliardy korun postupně nabídne víc než tisícovku nových bytů. Firma přispěje městu na infrastrukturu. Prodej bytů první etapy začne na konci září, hotové mají být na konci roku 2025. Odborníci oslovení ČT upozornili na možný problém dopravního spojení s městem.
Pod Hády v Brně vyroste na místě zchátralé továrny nová čtvrť s tisícovkou bytů
„První etapa nabídne celkem 167 bytů v osmi domech a 186 parkovacích stání. Jelikož je čtvrť Pod Hády koncipována jako čtvrť bez aut, je snaha maximum parkovacích stání umístit do podzemních garáží a ulice ponechat chodcům,“ řekl ředitel developerské firmy Trikaya Dalibor Lamka.
V nové čtvrti, kde plánuje developer investovat přibližně čtyři miliardy korun, má vzniknout až tisíc bytů v bytových domech i menších viladomech. Projekt na dosud nezastavěném území, kde stála nikdy nedokončená továrna Ergon, developerská firma připravovala čtrnáct let. Stavební povolení na první etapu dostala letos v červnu.
Hotové jsou na místě už demoliční práce a práce přípravné například na rozvody kanalizace, vody nebo elektřiny. Začnou přípravy podzemních prostor pod první části nové čtvrti. Zároveň se zahájením výstavby první etapy připravuje developerská firma další etapy, výstavba potrvá více než šest let. Cena bytů bude nejspíš začínat na 118 tisících korun za metr čtvereční.
Zelené město ve městě
V projektu pod lomem Hády na okraji Brna má vzniknout celá obytná čtvrť, která bude zahrnovat i obchody, sportoviště, mateřskou školu, bydlení pro seniory a centrální náměstí. Developer slibuje vybudování dostatečného počtu podzemních parkovacích stání. Obytné budovy budou mít zelené střechy a budou osazeny fotovoltaickými panely, na stavbě se má použít recyklovaný materiál ze stržené továrny Ergon.
Podobu čtvrti navrhla architektonická studia Kuba&Pilař a Makovský & partneři. Střešní zahrady s vyhlídkami a zelená prostranství mezi budovami navrhl ateliér Flera zahradního architekta Ferdinanda Lefflera.
Problémy s dopravou
Zároveň je tu ale podle expertů oslovených ČT problém. Hromadnou dopravou to bude do města daleko. Hrozí tak zahlcení silnice auty. „Že dopravní obslužnost může být jistým úskalím tohoto projektu, je evidentní,“ říká děkan Fakulty architektury VUT Radek Suchánek.
„Napojení bude v pořádku a pevně počítáme s tím, že co nejdříve nám sem dopravní podnik zavede městskou hromadnou dopravu,“ oponuje Lamka.
Trend přitom je, města více zhušťovat, třeba v okolí centra. V Brně je takovýchto lokalit, například v okolí bývalých továren, celá řada. Někde se už i staví. „Je to určitě lokalita Nová Zbrojovka v Brně Židenicích, kde vznikne celá nová čtvrť, bavíme se o čtvrti Trnitá, která vznikne na jihu od centra, bavíme se například o Jaselských kasárnách, případně o okolí Mendlova náměstím,“ popisuje ředitel KAM Jan Tesárek.
I v lokalitě Západní brána v brněnských Bohunicích začne zanedlouho vznikat víc než tisícovka bytů. Na rozdíl například od čtvrti pod Hády tu budou mít noví obyvatelé kvalitní napojení na městskou hromadnou dopravu. Místem totiž vede tramvajová trať.