Po 63 letech končí příběh lanovky na Sněžku

Pec pod Sněžkou - Na konci letošního léta zmizí z Krkonoš sedačková lanovka na Sněžku. 63 let staré unikátní technické dílo dokázalo v drsných horských podmínkách sloužit čtyřikrát déle, než jeho konstruktéři původně předpokládali. Nyní je ovšem na čase, aby nejstarší česká lanovka přenechala své místo své moderní kabinové nástupkyni.

O pohodlnou cestu na Sněžku se zasloužil prvorepublikový chrudimský továrník František Wiesner, český průkopník ve stavbě lanovek. Ve dvacátých letech vyráběly lanovky ve střední Evropě pouze dvě firmy v Německu - Blajchrt a Polik. Právě s bývalým zaměstnancem firmy Blajchrt se tehdy seznámil Franišek Wiesner. A zanedlouho už byl na světě plán na stavbu první československé osobní lanovky z Janských Lázní na Černou horu.

Pro její velký úspěch zanedlouho následovala další osobní lanovka - z Liberce na Ještěd. Aby továrník Wiesner dokázal oficiálním delegacím zaručenou bezpečnost a spolehlivost svých technických novinek, nechal na Ještěd nejprve vyvézt svého malého syna. Za nedlouho pak už následovala stavba lanovky z Tatranské Lomnice na Lomnický štít, která byla dokončena už v průběhu druhoválečných let. Po válce sebrali Františku Wiesnerovi celou továrnu komunisté, a to včetně plánů pro novou lanovku na Sněžku, jež využívala patent zakoupený od švýcarské firmy Von Roll.

  • 63 let stará lanová dráha na Sněžku zdroj: ČT24
  • Provoz lanovky na Sněžku zdroj: ČT24

Revoluční lanovkou se svezlo téměř 7 milionů pasažérů

Lanovka na Sněžku se pyšnila hned několika unikátními prvky. Například umožňovala vystupovat a nastupovat cestujícím v klidu, jelikož sedačky bylo možné od lana odpojit a znova připojit. Zvláštností byla také přestupní stanice na Růžové hoře se systémem výhybek a možností posílání vozíků z jednoho úseku lanovky na druhý. Pasažér tak přijel z Pece pod Sněžkou, a aniž by musel vystupovat, technik lanové dráhy posunul kabinu směrem k druhé lanovce. Další neobvyklou raritou byly sedačky s bočním sezením.

Československý filmový týdeník, 1949:

„Staří návštěvníci Krkonoš budou překvapeni novým pohledem, který se jim objeví z Pece směrem na Sněžku. Nejdříve je upoutá nová budova, ze které vede jakoby dlouhý pohyblivý had, lanovka na vrchol hory. Jejím použitím odpadnou dlouhé, namáhavé výstupy. Na silných lanech zavěšené sedačky dopraví vás pohodlně v několika minutách až k cíli vaší túry, na vrchol Sněžky.“

  • Lanovka na Sněžku v Československém filmovém týdeníku z roku 1949 zdroj: ČT24
  • Lanovka na Sněžku v Československém filmovém týdeníku z roku 1949 zdroj: ČT24

Oficiální název lanovky:

„Dvouúseková osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelnými dvoumístnými sedačkami a třemi nástupními stanicemi.“

Přestože původní životnost lanovky byla projektovaná na 17 let, má za sebou už 63 let provozu, během něhož vyvezla na Sněžku téměř 7 milionů lidí. Nyní ale sedačková lanovka zaniká a na jejím místě ji brzy nahradí nová kabinová lanovka odpovídající potřebám moderního člověka.

Dělníci začali stanici na nejvyšší české hoře rozebírat od střechy. Za necelý týden z ní v polovině června zbývaly jen obvodové zdi. Pro mnohé zaměstance, kteří lanovku dlouhá léta obsluhovali, nejsou tyto chvíle přéjemné. „Za ty roky člověku to zařízení přiroste k srdci. Jsem strojař, takže i k těm strojům a zařízením mám vztah, ale pokrok se zastavit nedá,“ přiznává náčelník Lanové dráhy Sněžka Jiří Martinec.

Do konce srpna je pro veřejnost ještě v provozu první úsek lanovky z Pece pod Sněžkou na Růžovou horu. Pak nostalgické jízdy defintivně skončí. Za dva roky už bude turisty vozit nová čtyřmístná kabinková lanovka, kterou ocení zejména rodiny s dětmi, školní zájezdy nebo zájezdy starších lidí.

11 minut
Konec nejstarší lanovky v České republice
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 21 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 23 hhodinami

Na Štědrý den se objeví sněhové přeháňky

V Česku se na Štědrý den objeví sněhové přeháňky, občasné sněžení očekávají meteorologové zejména v jižní polovině území a na horách. Nejvíce sněhu by do Štědrého večera mělo napadnout hlavně na Šumavě, v Pošumaví a Novohradských horách, lokálně kolem pěti centimetrů, výjimečně až deset centimetrů. Souvislejší sněhovou pokrývku očekávají meteorologové také v Jeseníkách a okolí. Zbývající sváteční dny budou slunečnější a také mrazivé.
včeraAktualizovánovčera v 09:02

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
21. 12. 2025

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
21. 12. 2025
Načítání...