Trolejbusy brázdí Pardubice 70 let. Město plánuje síť rozšířit

Trolejbusová doprava právě slaví v Pardubicích sedmdesát let od zahájení provozu, první linka vedla do Lázní Bohdaneč a vyjela v lednu 1952. Trolejbusů bude v Pardubicích nejspíš vidět v budoucnu víc než dosud. Vozidla na elektrický pohon začnou mírně převažovat nad autobusy. Jsou bezemisní a s přídavnými bateriemi mohou dojet i mimo trolejovou síť, řekl ředitel dopravního podniku Tomáš Pelikán. Ve městě to ale neměly vždy snadné, radní je v minulosti opakovaně chtěli zrušit.

První trolejbusová doprava v tuzemsku vznikala v první dekádě 20. století. Masověji se rozšířila v polovině minulého století. Pardubice se přidaly v roce 1952, tedy o něco později, a to hlavně kvůli silnicím, které byly v žalostném stavu. Provozovat na nich veřejnou dopravu bylo obtížné, řekl vedoucí střediska vrchního vedení a měníren Ladislav Podivín, který se také zabývá historií místního dopravního podniku.

„Pak tady byla veliká nechuť investovat peníze. Pardubice nepatřily k prioritám. První trať vedla do Semtína, kde byla chemická továrna, Bohdanečtí si pak vydupali, že se trať prodlouží až k nim, lidé brigádně stavěli stožáry,“ dodal Podivín.

Dopravní podnik v roce 1950 vznikl, aby zavedl trolejbusovou dopravu, mezitím jezdily po Pardubicích alespoň dva městské autobusy. Později, například v polovině 60. let, přišel z radnice příkaz, aby se trolejbusy zrušily, to se pak ještě třeba opakovalo v roce 1996, pak radní názor změnili. „V 60. letech byl naftový boom, všude po světě se začaly trolejbusové provozy kosit. My jsme to tehdy ustáli. Lidé z dopravního podniku trolejbusy nechtěli dát,“ poznamenal Podivín.

4 minuty
Pardubické trolejbusy slaví 70 let provozu
Zdroj: ČT24

V Pardubicích jich nyní jezdí kolem sedmdesáti. Nejnovější model, který vozí cestující, je Škoda 32Tr SOR s novou karoserií. Zaměstnanci mu říkají Beruška, protože má černo červené provedení, oblé tvary a zrcátka připomínají tykadla. Podnik má také několik veteránů. Nejstarším trolejbusem je Škoda 8Tr, který vyjíždí jen výjimečně na historické lince. Vyráběl se v druhé půlce 50. let.

Trolejbusy v budoucnu převáží nad autobusy

„V současné době je poměr autobusů a trolejbusů vyrovnaný. Ale stavíme trolejové tratě, soutěžíme dalších deset trolejbusů, do roka je budeme mít. Trolejbusy s baterií umí vyjet za hranice města. Jejich počet se tam bude zvyšovat na úkor autobusů,“ řekl Pelikán.

Takzvané parciální trolejbusy jezdí třeba na lince 12, do Černé za Bory či Mnětic už nevedou troleje, vozidlo mimo ně najede kolem deseti kilometrů a napájí se pomocí baterie. Jakmile se vrátí na trať, cestou k vlakovému nádraží se baterie znovu nabije, řekl Pelikán. „Veřejná doprava je tlačená k bezemisnímu provozu. Trolejbusy se k tomu nabízí,“ dodal.

Trolejová síť se v krajském městě nadále bude rozšiřovat. Letos podnik dokončí práce na trolejové trati přes nadjezd u podniku Paramo. Protože bude v dohledné době kvůli modernizaci železničního koridoru zavřený podjezd v ulici 17. listopadu, půjde tak o jedinou trolejbusovou trasu z Dukly do města. Příští rok by pak měly trolejbusy jezdit i Studentskou ulicí až k okružní křižovatce na Cihelně a u stadionu se bude stavět měnírna. Ze zhruba 33 kilometrů se tak prodlouží trolejové trati na 35 kilometrů.

Troleje do Chrudimi zůstanou utopií

Další návrhy jsou zatím jen v úvahách. Asi před dvěma lety Lázně Bohdaneč navrhovaly, aby se trať prodloužila až k rybníkům, kde je zajímavá turistická oblast. Jednou z možností, kde by mohly jezdit trolejbusy, je ulice S. K. Neumanna v Pardubicích, kde už vzniká velká čtvrť a kam se přestěhuje hodně lidí. Je také ještě možné prodloužit troleje od Památníku Zámeček ke zdravotnické škole, uvedl Pelikán.

„A pak existuje jedna historická vize, a to postavit troleje až do Chrudimi. Je to návrh někdy z 50. let. Na projektu by se ale musely podílet obce i kraj. Po celé trase by asi nemohla být trakce, protože je blízko letiště a přistávají tam letadla. Dneska už to je asi jen utopie,“ řekl Pelikán.

Nové generace trolejbusů i autobusů i jejich předchůdce si lidé prohlédnou při dni otevřených dveří. Dopravní podnik chce uspořádat oslavy výročí trolejbusové dopravy 14. května. Naposledy se mohli návštěvníci podívat na vozový park před pěti lety. Připravované slavnosti k 70 letům založení podniku předloni covidová opatření znemožnila. „Plánujeme si zapůjčit historická vozidla z Prahy nebo Brna. Doufám, že se nám sem podaří dostat unikátní kousky, věřím, že se bude na co dívat,“ dodal ředitel.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Pardubický kraj

Stavěl načerno, pak mu vadil hluk z hřiště. Soud se muže nezastal

Odvolací soud v Pardubicích zamítl žalobu Miloše Holečka na město Pardubice. Podnikatel, který si před lety bez stavebního povolení postavil vilu u parku Na Špici a pak ji jen díky vstřícnosti zastupitelů s obtížemi zlegalizoval, se domáhal toho, aby město zamezilo hluku ze sousedního hřiště, který ho údajně obtěžuje a působí jemu a manželce zdravotní obtíže. Okresní soud jeho žalobě vyhověl, pardubická pobočka krajského soudu ale měla opačný názor. Verdikt je pravomocný.
9. 6. 2025

„Bylo to až mrazivé,“ popsal oceněný policista vyšetřování brutální vraždy

Policistou roku se stal František Vychytil, který slouží ve Svitavách. Specializuje se na případy násilí, požárů a explozí. I proto byl u vyšetřování výbuchu průmyslové trhaviny ve společnosti Explosia, kde byly čtyři oběti, nebo u srážky dvou vlaků v Pardubicích. Poslední případ vraždy na Svitavsku v něm prý zanechal mrazivé stopy.
7. 6. 2025

Tragické nehodě vlaku v Pardubicích by už nyní dokázal zabránit systém ETCS

Policie ani Drážní inspekce stále neuzavřely případ tragické srážky vlaků v Pardubicích. Od neštěstí, při kterém zemřely čtyři ženy a sedmadvacet lidí se zranilo, uplynul rok. U nehody zasahovaly desítky záchranářů. Souprava dopravce RegioJet se střetla s nákladním vlakem, když strojvedoucí rychlíku projel návěstidlo na červenou. Zabezpečovací systém tehdy na trati fungoval jen zčásti. Dnes už by se na železničním uzlu Pardubice podle Správy železnic podobná událost nemohla stát díky fungujícímu systému ETCS.
5. 6. 2025

Ministerstvo chce rozšířit síť kvalitních cyklotras mezi městy i obcemi

Ministerstvo pro místní rozvoj chce rozšířit síť kvalitních a bezpečných cyklotras mezi městy a obcemi. Samosprávám v tom má pomoci nová metodika a také evropské peníze. Na infrastrukturu pro cyklodopravu jde z evropských fondů téměř sedm miliard korun. Zhruba dvě stě kilometrů cyklostezek a cyklotras se díky této podpoře právě staví nebo modernizuje. Resort navíc přispívá také na lepší značení tras. Cyklisté se aktuálně po nové stezce projedou v Bohumíně. Otevřela se symbolicky právě nyní 3. června na Světový den jízdního kola.
3. 6. 2025

Bez křiklavých poutačů. Hradec Králové zakročí proti vizuálnímu smogu

Hradec Králové chce začít během letošního roku kultivovat veřejný prostor. Prezentace má být nově jednotná, bez křiklavých poutačů a nevkusných reklam. Radnice proto nechala vytvořit manuál dobré praxe reklamy, který by měl být pro podnikatele v městských prostorách závazný, ostatní by ho měli brát jako doporučení.
2. 6. 2025

Plánovaná megahala rozděluje Pardubice, ambice se střetává s obavami

V Pardubicích by měla v příštích letech vyrůst největší hokejová hala na světě, která má pojmout víc než dvaadvacet tisíc lidí. Zatímco investor má ambiciózní plány, město je opatrnější. Zastupitel Filip Sedlák (Naše Pardubice) se obává, že se nezvýší jen turistický ruch, ale především dopravní zátěž. Zástupce investorského týmu Pavel Poulíček v Událostech, komentářích moderovaných Barborou Kroužkovou oponoval, že i s tím projekt počítá.
29. 5. 2025

Pacienti si stěžovali na chování chirurga, v nemocnici v Ústí nad Orlicí končí

Lékař Ondřej Veselý po opakovaných stížnostech pacientů na hrubé chování opouští nemocnici v Ústí nad Orlicí. Podle vedení zdravotnického zařízení odchází dohodou. Na přístup Veselého upozornil i hudebník Tomáš Polák ze skupiny O5 a Radeček. Lékař přitom podle nemocnice patří mezi schopné chirurgy a nahradit ho nebude lehké.
28. 5. 2025

V Pardubicích chystají stavbu největší hokejové arény, dle kritiků není potřeba

V Pardubicích začaly přípravy na stavbu největší hokejové arény na světě, stát by měla deset a půl miliardy korun. Za projektem, o který se dělí tři investoři, stojí miliardář a většinový majitel klubu Dynamo Pardubice Petr Dědek. Ten se ve městě „proslavil“ i tím, že zde postavil načerno logistický sklad za sto milionů korun. Tentokrát prý bude všechno podle pravidel. Kritici ale upozorňují i na to, že na město je projekt příliš velký a český hokej ho nepotřebuje. O kauze pro Reportéry ČT natáčel Tomáš Vlach.
27. 5. 2025
Načítání...