Projekt takzvaného ostravského metra – konceptu páteřních tramvajových linek – se odkládá na příští rok. Rozhodlo o tom nové vedení města. Podle radního Lukáše Semeráka (Ostravak) není zeštíhlení tramvajové koncepce dostatečně připravené, a je potřeba ho dopracovat. Po kritice části veřejnosti se má vrátit i desetiminutová jízdenka, která z tarifu vypadla na začátku roku. Dopravní podnik navíc čeká forenzní audit. Ten má zjistit, jestli společnost správně hospodaří s dotacemi města.
Ostravané si na městské „metro“ ještě počkají, dopravní podnik čeká hloubkový audit
Na jedné straně nové vedení radnice a na té druhé projekty vedení bývalého. Stačily dva týdny od zvolení nového primátora a jeho náměstků a už se původní plány přepisují. Tentokrát jde o velmi diskutovaný plán ostravského metra, tedy nového řešení tramvajových linek.
„Je třeba to vykomunikovat s veřejností, s městskými obvody. A je třeba dotáhnout některé věci, které zatím domyšlené nejsou, což jsou například přestupní uzly,“ vyjmenovává Semerák.
„Jsme rádi, že náš cíl vybudit diskuzi ohledně změn linkového vedení se naplňuje. To, že ta debata probíhá, je naprosto legitimní a logické a my se na to těšíme a věříme, že najdeme společný konsensus,“ neztrácí optimismus ředitel ostravského dopravního podniku Daniel Morys.
Hloubková kontrola dopravního podniku
Plán na zefektivnění a zeštíhlení tramvajové dopravy ve městě zatím definitivně zavržený není. Vedoucí dopravního odboru ale požaduje jeho dopracování do posledních detailů. Semerák odhaduje, že by se vše mohlo posunout na začátek příštího roku.
A noví radní Ostravy si chtějí také do detailu prostudovat fungování přepravní společnosti. Z městské kasy do ní totiž ročně proudí velká část městského rozpočtu. Hloubková kontrola dopravního podniku by podle Semeráka měla začít do letních prázdnin. Výsledky by pak měly být známé nejpozději do konce roku.
„Připravujeme zadání forenzního auditu, který nám má odhalit hospodaření dopravního podniku zejména ve vazbě na jeho výdaje v posledních třech, čtyřech letech. Protože ta dotace, kterou město poskytuje, vyrostla v řádech několika set milionů,“ přibližuje radní.
„Každá organizace, která poskytuje veřejnou službu nebo pracuje s veřejnými penězi, by takovým auditem měla čas od času projít. Domnívám se, že principiálně tento krok jenom posílí vzájemnou důvěru, která je důležitá,“ reaguje na připravovanou kontrolu Morys.
Nové vedení města chce také vrátit do tarifu krátkodobou desetiminutovou jízdenku. Podle ředitele dopravního podniku je to otázkou několika týdnů.