Ostrava se inspiruje ve Švýcarsku. „Metro“ má zrychlit dopravu i za cenu více přestupů

7 minut
Ostrava chce změnit způsob vedení tramvajových linek
Zdroj: ČT24

Dopravní podnik Ostrava (DPO) se chystá kompletně změnit systém tramvajové dopravy ve městě. V novém systému budou tři páteřní linky, které budou jezdit ve špičce v intervalu tři až pět minut a o víkendech co deset minut, a na ně bude navazovat sedm vedlejších linek. Lidé sice budou muset více přestupovat, do cíle by se ale měli dostat rychleji. Systém by mohl být uvedený do provozu ještě letos.

Koncept, kterému podnik říká Ostravské metro, je inspirován moderními systémy dopravy například ve Švýcarsku. „Ten pocit, že nemusíte studovat jízdní řády, ale že se postavíte na zastávku a vždycky vám něco jede a jednoduše pohledem do grafikonu kouknete, kde si případně přestoupíte, abyste se dostali do cíle za kratší dobu, než je tomu dnes, tak si myslím, že je pocit určitého komfortu,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys.

Místo současných patnácti linek jich bude deset. Systém klade důraz na spojení velkých sídlišť s centrem Ostravy. Páteřními linkami budou číslo 1 mezi Dubinou a Hlučínskou, číslo 2 mezi Výškovicemi a Hlavním nádražím a číslo 8 mezi Porubou a Hranečníkem.

Odpadnou prázdné spoje

Náměstek ostravského primátora Jan Dohnal (ODS) podotkl, že současný systém vychází z doby před deseti a více lety, lidé už ale v současnosti cestují jinak. „V dnešní podobě v tramvajích máme dvojí situaci – na některých spojích máme tramvaje plné a jezdí jich málo, na některých místech máme naopak tramvaje, které jezdí prázdné,“ popsal Dohnal.

Nový systém je podle něj vytvořený tak, aby uspokojil poptávku po veřejné dopravě. Kromě toho ale ušetří podniku ročně zhruba padesát milionů korun. Spojů sice bude jezdit více, ale odpadnou prázdné spoje a zbytečné stání tramvají na konečných.

„Posilujeme počet spojů na páteřních linkách, ale samozřejmě i další linky budou mít četnější počet spojů. Tam, kde dneska jezdí spoje co deset minut, budou jezdit řekněme dvakrát častěji a podobně. Dostupnost městské hromadné dopravy se výrazně zvýší, a přesto dokážeme uspořit výkony jako takové,“ je přesvědčen ředitel DPO.

Přestupy bez čekání

Dohnal řekl, že úspora peněz je spíše vedlejším produktem, hlavním smyslem je poskytnout cestujícím spojení, jaké chtějí. Zavedením nového systému podle něj vedení města chce veřejnou dopravu zatraktivnit a přitáhnout do ní více lidí.

„Víme z jiných měst, máme vypozorované, že pro lidi je skoro klíčové, aby přišli a hned někam jeli. Nechtějí vyhledávat v jízdních řádech, nechtějí čekat, nechtějí se zajímat, prostě chtějí přijít a jet. A to je systém, který jim chceme nabídnout,“ zdůraznil náměstek primátora.

Častější přestupování by podle Moryse nemuselo lidem vadit. „Známe z jiných systémů MHD, že naopak když spoje jsou četnější, tak přestup skutečně není sprosté slovo. Jsme přesvědčeni o tom, že když nabídneme větší počet spojů, tak naopak to znamená, že se na nás můžou více spolehnout a rychleji se taky dopraví z bodu A do bodu B,“ soudí Morys.

Návrh nového linkového vedení tramvají v Ostravě
Zdroj: DPO

Návrh podle Dohnala ještě nemusí být definitivní. „Dopravní podnik teď bude sbírat podněty od občanů, všechny podněty budou postupně vypořádávány, a pokud by se ukázalo, že systém má slabá místa nebo prostor pro další zlepšení, určitě mohou tyto věci být zapracovány,“ ujistil.

Nový systém by mohl začít fungovat ještě letos. Případné úpravy jsou podle Moryse odborníci schopní do něj zapracovat v řádu několika měsíců. „Myslím si, že před prázdninami, kdy probíhá nasazení prázdninových jízdních řádů, není vhodný termín, takže si myslím, že následující termíny pro změny jízdních řádů, ať už září nebo prosinec, se tomu nabízejí,“ předeslal šéf dopravního podniku.

Podrobné informace o novém systému najdou lidé na internetových stránkách DPO. Mohou tam rovněž vyjádřit své názory a psát podněty.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 11 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 13 hhodinami

Na Štědrý den se objeví sněhové přeháňky

V Česku se na Štědrý den objeví sněhové přeháňky, občasné sněžení očekávají meteorologové zejména v jižní polovině území a na horách. Nejvíce sněhu by do Štědrého večera mělo napadnout hlavně na Šumavě, v Pošumaví a Novohradských horách, lokálně kolem pěti centimetrů, výjimečně až deset centimetrů. Souvislejší sněhovou pokrývku očekávají meteorologové také v Jeseníkách a okolí. Zbývající sváteční dny budou slunečnější a také mrazivé.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
21. 12. 2025

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
21. 12. 2025
Načítání...