Olomouc plánuje stavbu další části důležité tramvajové trati na jedno z nejlidnatějších sídlišť Nové Sady. Na novém úseku, který povede ulicemi Rooseveltova, Zikova a Schweitzerova, by měli dělníci začít pracovat příští rok. Kilometr dlouhá trasa má stát 390 milionů korun.
Olomouc protne další úsek tramvajové trati. Směr sídliště Nové Sady
První část důležité tramvajové trati z centra Olomouce na Nové Sady je v provozu od roku 2013. Tehdy se podařilo dostat tramvaje přes rušnou Velkomoravskou ulici až na ulici Trnkova, kde teď koleje provizorně končí takzvanou úvratí.
Druhá etapa počítá s tím, že tramvaje budou pokračovat dál po ulici Rooseveltova a Trnkova. Město však musí nejdříve nechat zbourat dům v Rooseveltově ulici, který budoucí tramvajové trati stojí v cestě. Objekt se už městu podařilo od majitelů odkoupit.
Tramvajová trať by měla být i po dokončení druhé etapy zakončena jenom úvratí. To podle mluvčí DPMO Lenky Křenkové znamená, že i nadále budou na linkách číslo 3 a 5 jezdit jenom oboustranné tramvaje VarioLF plus/o a EVO1/o.
Pozemky zatím chybí
„Byly zahájeny práce na výběrovém řízení na zhotovitele stavby, které by mělo být vyhlášeno v prvním pololetí letošního roku. Předpokládáme, že letos vybereme zhotovitele stavby a práce by mohly začít v roce 2020,“ uvedla mluvčí olomouckého magistrátu Radka Štědrá.
Územní rozhodnutí na stavbu nabylo právní moci loni v srpnu a úřad vydal dvě stavební povolení, která zatím právní moc nemají. Podle Štědré je před zahájením stavby potřeba ještě vykoupit několik pozemků v danné lokalitě.
Nový úsek dvojkolejné trati bude mít celkem 1300 metrů a trať bude ukončena ve Schweitzerově ulici u křížení s ulicí Družební. V rámci druhé etapy stavby vzniknou tři zastávky.
Poslední třetí etapa by měla tramvajovou dopravu dovést až na okraj městské části Slavonín. Právě tam by už měla vzniknout klasická tramvajová točna, která bude na ulici Jižní. Zatím je zpracovaná jenom dokumentace pro územní rozhodnutí, a město tak náklady na třetí etapu ještě nezná.
Tramvají do nemocnice?
Město Olomouc řeší i další tramvajové tratě. Nedávno se začalo mluvit například o zavedení tramvajové linky přímo do areálu Fakultní nemocnice, kam tramvaje dřív jezdily. Plánuje se také prodloužení tramvajové trati z Neředína k obchodnímu centru Olomouc City.
Tramvajovou dopravu v Olomouci zajišťuje zhruba 70 tramvají, které jezdí na osmi pravidelných linkách. Ročně tramvaje v Olomouci přepraví 26 milionů lidí.